domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

4/7 2015 Bikaner skräddare, posten & råttor i Karni Mata templet

Kategori: Allmänt

Vi hittade tillslut en fungerande bankomat & fick ut pengar, så nu är det problemet löst. Vi hittade tillbaka till skräddaren som skulle ta 1 timme att sy paket & 600 rs för att sy paket, en salwar kameez till mig & laga 2 par byxor. Vi vandrade runt 1 timma i Bikaner & när vi kom tillbaka var skräddaren inte färdig & posten stängd, så vi väntade snällt på vårat paket, betalade 200 rs & gick sedan hem med paketet. Efter paketavlämningen fick vi kartan över gamla stan, en svartvit karta antagligen utskrivna från någon webbsida. Vi gick in i gamla stan & velade runt en stund. När vi velat runt en stund bestämde vi oss för att ta oss till Heeralals för middag. Jag & Andreas delade på en Thali & ungarna fick varsin pizza. Efter maten gick vi till hotellet för en tidig kväll, så vi kan komma upp tidigt imorgon.

Vi lyckades ta oss upp vid 7-tiden, jagade upp ungarna & fick gjort hela morgonrutinen som innebär att smörja in Benjamin med 3 lager salva:

Boro plus för alla små sår, prickar & myggbett

Solskydddsmedel 50, så han inte bränner sig

Odomos så han inte får myggbett

& sedan påklädning.

Zacharias smörjs in med Boro plus där det behövs & solskyddsfaktor 50. Sedan skall håret borstas & flätas.

När barnen & föräldrar lyckats ta på sig, borstat hår & smörjt in sig med valfri salva/salvor är det dags för frukost i familjens matsal.

Tidiga som vi var idag hade de inte hunnit duka bordet än, men det fixades snabbt till & vi fick våran vanliga frukost, idag dock utan mango.

Efter frukosten skall båda ungarna ha ”turban” som jag knyter på dem med en svart sjal till Zach & en rosa sjal till Benjamin, sedan är det tandborstning, fråga familjen om en tusch penna, få en tuschpenna, skriva mammas adress på paketet & tillslut ta oss ut på gatan med hela familjen & paket, för att där hitta en rickshaw som ska föra oss till posten. Nu kan vi ha en gissningslek på hur lång tid all detta tar. Har ni gissat? Dåså, vi var vid posten vidd 9:30. Mao tog hela morgon proceduren 2 ½ timma. Det är 2 timmar längre än vad det tar för mig att få ungarna till fritids en morgon då jag lämnar hemma…….  

I vilket fall, tillslut var vi på posten. Paketet fick inte helt godkänt, men det var väll nästan väntat.

-:From adress on the backsside with a cross, and fill this form.

Ok, sagt & gjort, skriva i avs hotellets namn & adress på baksidan, fylla i någon variant av clearency form tillbaka till kassan igen.

-:Know you put form on package with tape. 

Ok, -:and where can we find tape.

-:Ohhh Outside in bookstore.

Jahaja, ut & leta bokaffär. Ute på gatan är de flesta affärerna fortfarande stängda, så jag tog Zach vid handen och började gå. Vi kom till en affär & då insåg jag att jag inte har en aning om vad tejp heter på varken engelska eller hindi… -:I want to have tejp… De tittade oförstående på mig. Jag visar på en låda. Han tar upp en påse ut lådan. -:No, no, the plastic thing on the box sa jag & pekade igen. Nu fattade de & jag fick en påbörjade brun tejprulle för 50rs. Så, tillbaka till posten med tejpen. Tejpa fast clearence form på paketet, tillbaka till kassan.

-:Is it ok?

-:No, no you have to tape all the way round the package.

Ok, vi tejpar runt paketet, men då hamnar vi med tejpen över Sweden, ingen bra idé. Vi tejpar lite på måfå & försöker lämna in paketet igen.

-:No, no you have to tape on the stiches. Aha, vi skall tejpa på sömmarna. Ok, på med ännu mera tejp (undrar varför de vill att man skall ha vitt tyg runt lådan när det ändå i princip blir täckt av brun tejp till slut iallfall) Nu var vårat paket ok. Vi lämnade våran tejp till 2 indiska flickor som hade ännu mer problem med sitt paket än vi, de skulle försöka skicka en present till någon men fick inte godkänt, så de fick ta upp hela presenten & försökte få det att bli ok & fint igen.

Nå, nu var paketet inlämnat på posten 7,3 kilo blev det (innan all tejp) Nu var det bara att ta en rickshaw till ambikar circle & hitta bussen till Deshnok. Vi hittade bussen enkelt & bra & blev mycket förvånade när bussen var i princip tom. Alla gånger vi åkt innan (2) har bussen varit knökfull. Efter en behaglig (nej, inte lila express eller stadsbussarna hemma i Sverige behaglig) bussresa på c:a 45 min var vi framme i Deshnok. En chai & lite tempel mat senare var vi inne i templet. Jag fick lite av en chock då jag upplevde att det var fler skadade & sjuka råttor än vad det varit innan. Andreas antog att det var på grund av värmen. Jag & Benjamin tyckte det var rolig inne i templet ungefär så länge som det tog för oss att mat färdigt råttorna.. Zacharias letade vit råtta, som sist & såg den antagligen som sist. Jag & Benjamin gick ut, med 100 rs på fickan jag tänkte att vi skulle ha till vatten & eventuellt något annat. Men shi fick jag. När jag hämtade mina skor räckte mannen fram handen, jag lämnade mina 100 rs & tänkte att jag nog skulle få växel, men nej, det fick jag inte… Andreas & Zach kom rätt snabbt, så vi behövde inte sitta & törsta så länge.

När vi tittat igenom stånden utanför templet, som alla innehåller billiga leksaker & lite olika varianter av guda bilder på Mata Karni/ Durga, tog vi en nästan lika tom buss tillbaka till Bikaner (dessa bussarna har de 2 andra gångerna varit så fulla att vi fick åka på taket 1 gång & inte kommit på  bussar. Andreas hittade en indisk man som pluggade i Bikaner som han pratade med hela resan. Framme i Bikaner tog vi oss till Hotell and restaurant Ganesha. En strikt indisk vegetarisk restaurant. Vi beställde aloo parantha (platt bröd med potatis) och stuffed naan (naan fyllt med grönsaker) & stuffed Laccha (platt bröd fyllt med russin, nötter & söt paneer tror jag) samt mix veg raita. Alla bröden var ok, men stuffed naan & stuffed laccha var godast.

Efter lunchen ringde jag Nomad Guest house & efter lite formell rumsbokning så kände Alladin igen oss & tyckte att det skulle bli jätteroligt att vi skulle komma tillbaka.

På tågstationen försökte vi boka biljetter, det gick sådär. Vi blev skickade fram och tillbaka innan vi tillslut hittade rätt disk & kunde beställa biljetter. Imorgon natt åker vi till Jaisalmer. I Klass…..2S det betyder att vi skall sitta på hyffsat hårda, antagligen överfulla galonsäten från klockan 22:50-04:30 indisk tid imorgon. Så, ni kan väll tänka på oss vid 18-00 tiden morgon?

Idag tänkte vi inte göra så mycket mera. Middag får bli på hotellet & kanske en tidig läggning & låång sovmorgon imorgon.

Så här turbaniserar man ett barn!
 
 
Filosofen i österns rike.
 
Heja Färge!
 
Familjen funderar på att sälja pappan som bärarslav.
 
THALI ! ! !
Lika god som den ser ut. Det i mitten är inget ägg, utan en sötsak.
 
Bussen skakar, fotografen skakar och så gör också objektet.
 
Andreas sitter helst i mitten bak, då det är ända stället som rummer hans ben.
Framför benen ser bussen ut så här.
 
Raggig Råtta Ruvar Rosamt.
 
Interriör i Karni Mata-templet.
 
Jakten på den vita råttan!
 
Strax innan kortet togs flyttade kossan snällt på huvudet så att Sandra kunde slänga en tomflaska i det som faktiskt är en soptunna och inte en matstation för kossor. Eller, tja, egentligen är den väl lite både ock. I alla fall om du frågar kossan !
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: