domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Stadsvandring Trivandrum, eller den ofrivilliga badsemestern.

Kategori: Allmänt

Moi Mukulat!\n
Det blev ju sent igår och sängarna var störtsköna, så det var inte jättelockande att gå upp idag...
Frukosten på hotellet var av indisk sort och serverades vid bordet. Andreas försökte sig på att rosta bröd själv. Och fick knapra i sig en välbränd bit. När sonen i familjen på bordet bredvid även han brände bröd, suckade servitrisen lite uppgivet och satte\n demonstrativt ner nytt bröd i rosten.
\n (null)\n
Dagens frukost. Det vita är kalla nudlar, typ.
Det första vi gjorde idag var att dämpa vår hindu-tempel-törst.

Vi gick till ett Ganeshatempel där man offrade kokosnötter som man slängde hårt i ett stenkar så att det gick sönder, sedan hackade de sönder dem med hackor och la delarna i jutesäckar.

Efter det templet gick vi till nästa vid namn Padmanabhaswamy \n temple. Ett stort fint tempel som man bara kommer in i om man är klädd enligt en strikt klädkod, lungi/shoti på killar och sari på tjejer. Killar skall dessutom ha bar överkropp. Man kunde hyra dessa kläder, men vi skippade det och försökte hitta till Chalai market istället.

På vägen dit\n stannade vi till i Gandhi park så barnen kunde få springa av sig lite.

Sedan vandrade vi en marknadsgata upp för att hitta chalai market. När vi kommit dit Google Maps visade oss fanns ingenting. Men en rickshaförare kunde köra oss för 30 rs.\n Ok sa vi och blev körda till marknadsgatan vi hade gått på ett tag... snacka om att missa målet totalt. Grejen var nog att affärerna var inte så roliga egentligen alls.. men vi hittade en mataffär, köpte tvål och försökte sedan hitta Mubarak\n hotell, en restaurang som såg ut att ligga precis brevid och som fått bra recensioner på Google Maps.
Vi frågade flera gånger efter vägen och hittade tillslut fram till restaurangen. Vilken mat!\n
\n (null)\n
Serverad på bananblad. Från vänster hörne: pickles, det jag skulle kalla veg raita, gröna bönor med kokos,  en bönröra, ris och en tapiokagryta. Till detta fick man även en skål med en typ fisksoppa, och så valde vi att få alla 3 fiskarna man\n kunde välja mellan. Det var tonfisk, kingfish och en fisk vi inte lyckades höra namnet på. Allt var jättegott tyckte hela familjen, utom Benjamin som bara tyckte att riset, raitan och lite kingfish var gott.
Efter att vi ätit och var nöjda och glada, gick vi genom bazaren, och ut till mg road där vi tog en rickshaw till Napier museum som ligger i en park. Museet var mysigt med en massa gamla statyer, masker och lite gammalt tyg.
\n (null)\n
Museet låg i denna fantastiska byggnad.
\n
Sedan hittade vi till en lekplats så ungarna fick leka av sig en stund till. Brevid lekplatsen fanns en liten biograf som visade en 3D dinosaurie film. Vi köpte biljetter och filmen var bra och lärorik, trots detta satt jag (Sandra) och slumrade till.
Så efter filmen blev det lite mellanmål med sött te till mig och Andreas och mango slice till barnen. Efter förfriskningar tog vi en rickshaw tillbaka till hotellet. Och så började jakten på någon som kunde skriva ut våra tågbiljetter som låg på stickan.
Vi hade försökt hela dagen att hitta någonstans att få detta gjort och vi började känna oss desperata. Hur fan skulle vi få åka på tåget imorgon om vi inte hade biljetten med oss?
Skulle vi kunna ha framme laptopen och visa konduktören på den?
Till slut hittade vi ett ställe i en gränd som kunde fixa det. Vilken lättnad!

Zacharias sandaler hade helt gått sönder under tågresan hit och Andreas hade hjälpligt lagat dem med nål, tråd och rätt mycket våld, allt under mer och mer imponerade blickar från damen som satt jämte honom.
Skorna var ändå ett halvt andetag från att kollapsa helt så vi gick in och köpte nya av en stram herre i ett skovaruhus.

Nu kunde gå till hotellet för dusch och slappande. När alla duschat och vi satt i rummet Andreas och Zach delar för att kolla att ingen snottt mina pengar efter gårdagens\n mobilspökning, smäller det till av bara fan, följt av ett högljutt krasande ljud.
Första tanken "vad har ungarna vällt ner nu?" Ingenting visade det sig, utan röret till handfatet hade gått sönder och tagit porslinsunderredet till handfatet med sig i fallet.
När Andreas öppnade toadörren blev han dränkt av en fontän. Sandra ringde\n receptionen och det kom en man direkt. Första ordet de sa var "ni ska få ett nytt rum" sedan var det fullt pådrag för att stoppa vattnet. Efter en liten stund fick vi det nya rummet och vi gick ut för att käka. KFC blev det till middag idag.\n  Nu är vi tillbaka på hotellet och skall snart sova, tåget till kaniyakumari, eller nagercoil om man skall vara petig går 11:50 imorgon.

Till och med "Herr Gårman" är mer avspänd i Indien. Sedan är det fascinerande i sig att se övergångsställen och trafiksignaler i Indien. Och att folk bryr sig om dem!

"The Lion sleeps tonight".
Utanför Napier museum.

Ha de bra, imorgon åker vi till Indiens sydspets.