domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Dehli och tågbiljetter

Kategori: Allmänt

Igår morse gick jag upp tidigt för att boka tågbiljetter för resten av resan. Efter 2 timmar hade jag kött tågbiljetter för 27000 rs. Det blev en del ändringar, men det är ok. De är väldigt bra och snälla på tågbokningen här i Dehli. Så nu ser resplanen ut såhär:

21/2 åker vi från Dehli till Jodphur. I Jodphur ska vi hitta en buss till Jaisalmeer.
28/2 åker vi från Jaisalmer till Dehli. Senare samma dag åker vi till Varanasi
4/3 åker vi från Varanasi till Haridwar. Därifrån ska vi ta oss till Rishikesh.
12/3 åker vi från Haridwar till Chandigarh.
13/3 åker vi från Chandigarh till Kalka och sedan Toy train till Simla
17/3 åker vi från Simla till Kalka och sedan vidare till Chandigarh och sedan till Amritsar
19/3 åker vi från Amritsar till Dehli. Senare samma dag åker vi till Udaipur Och kommer fram 20/3
26/3 dåker vi från Udaipur till Mumbai.

När frukosten var äten tänkte vi ta tunnelbana till toalettmuseet, men då det var stängt igår åkte vi in till Connaught Place och beställde 2 par glasögon till Andreas.
Efter det så lyckades vi ta oss till den mytomspunna riktiga turistinformationen här i Dehli. Alla vet att den finns, men få tar sig sit, då ingen ricksha förare vill köra en dit, utan till ngn annan av alla turistinformationer ( som vill sälja dyra bilresor genom Indien) Där fick vi en karta och fick reda på vart toalettmuseet finns. Det roliga var att de fick jobba sig lite för att ta reda på det. Sedan gick vi runt i det som kallas Tibetan market, inte så kul. Sedan tog vi oss in till CP igen och till Palika basar. En stor underjordisk marknad med massa piratkopierade saker och en del äkta, men billig elektronik.

sedan åkte vi tillbaka till hotellet.

Idag åkte vi ut till ett tempelkomplex som heter Ashkardham. Där såg vi en ljud och ljusshow om en kille som hette Neelkanth. Det var till hans ära, som de tror är gud inkarnerad till människa, som hela templet var byggt till. Sedan blev det en båttur på c:a 10 min som täckte in Indiens historia, eller den delen av historien som handlar om kultur, vetenskap och religion.
Sedan blev det en film om nämnda Nellkanths liv ach lära.
Istället för att hinna med templet på 4 timmar blev det 6 timmar, så det blev inget toamuseum idag heller, Till benjamins stora sorg och besvikels. Istället hämtade vi ut Andreas glasögon och jag handlade några klänningar.
Imorgon så ska vi försöka oss på att hitta det snart mytomspunna toamuseet direkt på morgonen, sedan hoppas vi på att hinna med Lotustemplet och Gandhi Smitri.