domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Natt tåg och Råtttempel

Kategori: Allmänt

Igår slappade vi i Dehli på Connaught Place. När vi slappat där ett tag så käkade vi lunch på ett cafe som hette Costa. De hade god capuccino och goda mackor, men va gansa dyrt. Sedan så köppte vi linser till Andreas. 1 månads endagarslinser kostade 3000 rs.
Sedan var det dags att gå tillbaka till Hotellet för att packa ner tvätten. Tvätten kom efter mycket om och men och var dyr, men det var bara att betala och se glad ut. efter packningen tog vi en ricksha till Sarai Rohilla stationen för att ta tåget till Bikaner. Väl i Sarai Rohilla så hittade vi en liten helgedom med ganska många gudar. Zacharias var jätteglad! Sedan hittade vi en traditionell restaurang där vi åt mat. Sedan fick vi vänta länge på tåget som gick 23:35. Som tur var fick vi gå på tåget vi 21:30. Vi åkte sleeper class och jag sov längst upp med Zach och Andreas sov på mellanslafen under mig med Benjamin.  Zach kom till ro ganska fort, men Benjamintog ett tag för. det var jätte kallt och jätte trångt, så det var väldigt svårt att sova. Vid 5-tiden på morgonen så var det extra kallt och lät väldigt mycke så jag reste mig för att kolla vad som hände. Det visade sig att dörren inte var stängd och tåget åkte. Inte undra på att jag frös! När tåget bromsade in lite åkte dörren igen lite och jag kunde stänga dörren med foten. Sedan fortsatte jag att ömsom frysa och ömsom sova fram till Bikaner.
Framme i Bikaner så blev vi påhoppade av touts som ville ta oss till ett hotell. Vi valde en som inte ville ta oss till samma hotell som de andra och det visade sig vara ett lyckokasst! Vi hamnade på ett litet guesthouse som hette Chandra Nivas och ett jättefint rum för 500 rs natten. Det dåliga är frukosten som är dyr och Undermålig. Kul dock att de påstår att vanligt rostebröd är fullkornsbröd!
 
Efter frukost och brukligt velande, ville vi ta bussen till Karni Mata-templet i Deshnok. Hotellägaren följde oss till en rondell i närheten, där bussen av någon anledning stannar för att ta upp passagerare. Ibland. Han stod kvar med oss i tjugo minuter och vinkade på bussar och såg till att vi kom på en till rätt ställe. 
 
Nu undrar Benjamin varför bara Mamma o Pappa får vara inne på bloggen?
- vad vill du skriva då?
- Hej!... Det är ju bara bokstäverna i alfabetet du använder!
-mm.
-Vad kommer efter K? 
 
Efter en del oro angående vart vi skulle gå av, så gick vi av där alla andra gick av,vilket visade sig vara rätt ställe. 
 
Karnimata är ett tempel bebott av råttor och fullt med offergåvor (snacks, godis, nötter, kakor etc) som dessa kan festa på. Om en råtta springer över ens fot betyder det tur. Zacharias hade minst tio råttor som sprang över hans fötter! Han var mycket fascinerad och ordnade hela måltider åt råttorna, med kikärtssnack som dessert.
 
På hemvägen fick vi prov på hur många människor man kan få in i en buss (t.om. Indierna tyckte att det var lite väl trångt). Det gjorde inte saken bättre att det är fysiskt omöjligt att få in Andreas ben av Skandinavien-mått bakom framförvarande stol. 
 
Sedan åt vi på ett överreklamerat ställe som heter "the gallop" ("gloop" på Rickshaw-förar-språk). Dyrt och med en kypare som stod bakom ryggen på oss och var sliskig och frågade "Are you finished with that, Sir", så fort jag la ner gaffeln på tallriken.
 
Enda fördelen med stället var att det var bara "two minutes walk from your hotell,sir".
 
Efter 20 minuters irrande tog vi en ricksha istället.
 
Väl hemma på hotellet och nyduschade (varmvatten -på riktigt! -vilken lycka!), fick Barnen till deras stora glädje se på Indiska barnprogram, medan vi softade på taket. Eftersom det är ganska kallt gick vi ner till ägarfamiljen som satt och myseldade i trädgården. Medan vi diskuterade skolsystem och språkfinesser, hade deras barn och våra ff i hotellrummet. Sedan jag tiil slut lyckats övertala en tioåring att jag kunde sopa upp nötskalen själv, bara jag fick en borste, var ordningen återställd. Nu är det tandborstning och sova som gäller, sedan tråkig frukost och sightseeing i "Old Bikaner" och ett besök på Kamelfarmen.
 
p.s. Benjamin hälsar att vi har haft en bra dag 

Kommentarer

  • Tessan säger:

    Moster är mycket imponerad av att Zacharias klarade av att låta minst 10 råttor springa över hans fötter. Själv hade jag fått fullständig panik! :)
    Johan hälsar att han tycker resan låter helt underbar och att han önskar han varit där istället för i Sverige med -10!! Kram

    2013-01-20 | 18:56:51
  • Tessan säger:

    Moster är mycket imponerad av att Zacharias klarade av att låta minst 10 råttor springa över hans fötter. Själv hade jag fått fullständig panik! :)
    Johan hälsar att han tycker resan låter helt underbar och att han önskar han varit där istället för i Sverige med -10!! Kram

    2013-01-20 | 18:56:52
  • Tessan säger:

    Moster är mycket imponerad av att Zacharias klarade av att låta minst 10 råttor springa över hans fötter. Själv hade jag fått fullständig panik! :)
    Johan hälsar att han tycker resan låter helt underbar och att han önskar han varit där istället för i Sverige med -10!! Kram

    2013-01-20 | 18:56:53

Kommentera inlägget här: