domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Att skicka paket under strömavbrott

Kategori: Allmänt

Igår planerade vi att vi efter frukosten skulle ta oss ner till Ram Jhula som är den nedre delen av Rishikesh. Där skulle vi till posten för att skicka hem ett paket och för att leta efter ruinerna av maharishi mahadevs (beatles guru) ashram. När vi gått en bit hittade vi ett postkontor här i laxman jhula. Jippie, vi slipper gå 3 km med en tung väska! Vi kan skicka det här, så går vi bort sedan. Klockan är nu 10. På posten, liksom i resten av halva Rishikesh har det blivit strömavbrott. Vi får efter lite diskussioner en låda att lägga våra grejer i. De vill egentligen att vi skall lämna väskan med grejer och komma tollbaka om 30 min, när strömmen är tillbaka. Men, då vi inte behöver el för att packa grejer i en låda så envisas vi med att få lådan nu. De plockar fram en låda till oss i exakt rätt storlek. ( jag fattar inte hur de gör...
Vi packar våra grejer i lådan, väntar en lååång stund på att de ska tejpa ihop lådan och binda speciella snören om. Sedan kan vi skriva adressen. Sedan får vi gå för att komma tillbaka om 30 min, eller när strömmen kommer tillbaka. klockan är nu 12:30. vi hittar en restaurang och beställer mat. De har inte heller någon ström, men då vi inte ska ha mat som kräver ström ( det är bara mixad mat och specialkaffe som kräver ström. Spisen går på gas och det andra görs för hand när man beställt maten) efter 30 min eller så får vi vår mat. Kl 14 skall posten stänga. 13:55 har elen fortfarande inte kommit tilbaka, men posten stänger 14 och imorgon ( eller idag, beroende på hur man ser det) är det en helgdag, och då är posten stängd. Jag går till posten och får reda på att de håller öppeet en timme till. Va bra! Jag går tillbaka till restaurangen. Vi äter sakta. Barnen och Andresa spelar schack. Strömmen kommer inte tillbaka. Kl 15 går Andreas till posten. Ingen el, vi håller öppet ett tag till, elverket har sagt att strömmen ska komma om ca 10 min, eller om en timma.....Andreas kommer tillbaka till restaurangen. Vi dricker upp vårt kaffe och betalar. Andreas går till hotellet med barnen, jag går till posten. Fortfarande ingen el. Men nu är klockan närmare 16 och de som jobbar på posten vill gå hem, så de börjar registrera in paketen för hand. De har lite el, så de kan väga paketen och veta hur mycket de skall ta betalt. Men de kan inte registrera in paketen i datorn och de kan inte ge oss ett riktigt kvitto. Det tar extra lång tid och jag frågar om jag istället kan komma tillbaka på måndag, och jo det kan jag. Så jag går. Det har även nästan en hel dag gjort och inget paket blev skickat...  Resten av dagen spenderar vi med att slappa.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: