domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Dans, musik och prossesion på Jagdishtempel

Kategori: Allmänt

Som Andreas skrev igår var jag och Zacharias på Jagdichtemplet igårkväll.
När vi kom dit var det massa musik och en Indisk man som dansade. Zacharias som inte kunde stå still började dansa lite försiktigt därbak och blev snabbt framkallad att dansa i mitten tillsammans med den indiske mannen. Efter typ 10 min kommer det fram en herre och skriker någonting till de som spelar musik. Jag kallar snabbt Zach till mig. Den Indiske mannen och några av de som spelar musik går iväg under upprörda röster. Men sedan startar de spela och sjunga igen och Zacharias kunde fortsätta dansa. Efter ett tag får han en blomsterkrans och en välsignelseprick. Sången och dansen fortsätter ett tag till. Sedan säger en man till mig att nu måste ni gå ut i 30 min, sedan kan ni komma tilbaka. Jag tar Zach i handen och går ett varv runt templet. Då hör vi höga röster och människorna samlas framför templet. Vi går dit för att se vad som händer. De har tagit ut en gudabild ur templet som de bär i en bärstol. De börjar sjunga. Zacharias börjar dansa. Jag säger att han nog inte ska göra det. Zacharias går fram för att se bilden. Jag försöker hejda honnom, men de säger att det är ok. Sedan går de en bit runt templet. Sedan stannar de för att sjunger de och spelar. Zacharias dansar. De snurrar runt pengar runt guvudet och ger sedan han som sjunger pengarna.  Zacharias, jag och de som sjunger och spelar går längst fram i prosesionen. De går en bit och sedan stannar de och sjunger en stund. Zacharias dansar eller mediterar när vi stannar. När han mediterar eller dansar lugnare försöker några be honnom att göra på annat sätt, men han som sjunger säger till dem att låta honom vara. Vid sista stoppet, när vi gått ett varv runt templet så ökar musiken i takt och Zacharias dansar. De kallar honom Bolenath. Sedan går vi in i templet. Musiken ska fortsätta, men Zacharias är trött, så vi går hem och sover. Indierna vill att han ska stanna, men förstår när jag visar att han är trött.
det är en speciell upplevelse när ens son kallas Bolenath och Indierna kommer fram och talar om att man skall vara lycklig som har en sådan fantastisk son! 

Kommentarer

  • mormor o morfar säger:

    Vad månde bliva av detta barn! Klart du skall vara stolt vi med!

    2013-03-24 | 10:39:05

Kommentera inlägget här: