domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Linbana, darobhar och båttur

Kategori: Allmänt

Hej igen. Det är några dagar sedan vi skrev. Anlednigen är att internetet har legat nere. Idag och imorgon är det helgdag här i Indien då det är Holi, så igår hade vi ett fullspäckat schema. Vi började med att åka linbana upp till ett berg här i närheten och titrade på utsikten. När vi hade köpt biljetter och satt och väntade på våran korg så blev jag plötsligt skräckslagen. Jag som aldrig varit höjdrädd blev plötsligt livrädd för att åka linbana! Men jag gick in i korgen och färden upp gick stabilt och bra. Väl uppe var det en fantastisk utsickt över Udaipur. Vi insåg att vi bara är i en pytteliten del av staden. Uppe på berget höll de på att bygga ett tempel till Shakti, som är den kvinliga delen av gud. De hade råtttemplet i Bikaner som förenild, så de hade några vita råttor i en bur och en bild på helgedommen i Karni Mata. Efter linbanan så åkte vi ner till Palatsingången för att inhandla läderinbundna fotoalbum ( det gäller att hålla på traditionerna, vi köpte sådana sist vi var här med) Första affären vi var inne i ville ha 1200rs för ett A4 album, absurt, då alla andra affärer vi kollat i skulle ha 400-750 för dem. Så hans utgångspris för de albumen vi valt ut var 3000 rs. Då vände Andreas och gick. Affärsinnehavaren tyckte att jag skulle säga mitt pris. Ok, hur gör man nu, när man tycker att hans pris är typ 3 gånger mer än man vill betala?? Han tjatade, så jag sa 800, då blev han sur, så vi gick. Nästa affär hade rimliga priser och annorlunda och snygg design, så där handlade vi alla album. Därefter gick vi till hotellet för att samla ihop allt som vi löppt hittills och skickade iväg Andreas för att fixa paket och skicka hem det. ( jag har hittils lyckats få Andreas att göra nästan alla sådana uppdrag : ) ) Jag var lite rädd att paketet skulle väga mer än de tillåtna 20 kilona, men det vägde "bara" 17 kilo. Skönt all slippa bära de extra kilona. På kvällen var vi på ett uppträdande som de kallar Darobhar som betyder arv på Hindi. Föreställningen bestod av lite olika danser, bland annat en dans som utfördes sittandes. Sedan var det den klassisk dockteater (stringpuppets). Zach blev lika lycklig som vanligt av dockorna. En av berättelserna med dockorna var om en flicka som skulle sy kläder åt kungen. Då hon inte fick ngn mat innan kläderna var färdiga, så åt hon upp alla trådar, så nu hade hon ont i magen och behövde en läkare. En person ur publiken fick komma upp och dra ut tråd ur munnen på henne. Sedan fick det komma upp en som drog ut en tråd ur magen på henne. Barnen skrattade så de skicknade. Föreställningen avslutades med att en kvinna dansade med jättemånga krukor på huvudet. Idag har vi åkt båt på lake Pichola. Mysigt! Sedan tog vi lunch på cafe edelwaise med fullkorns smörgåsar, cappucino, espresso, kanelbulle, chokladkaka, cheesecake och chokladboll. På väg hem handlade vi förgpulver, vattenballonger och vattenpistoler för att förbereda oss för morgondagen som är andra delen av Holi. Då försvinner alla sociala regler och man går ut på gatan och kastar färg och sprutar vatten på varandra. Andreas har gått ut för att raka sig och jag och barnen slappar på hotellet tills vi skall gå ut och äta och kanske hitta någon eld och titta på även titta på fyrverkerier.

Kommentarer

  • Los Domingos säger:

    Låter som en helmysig dag. Hoppas ni tar kort imorgon så vi får se hur färggranna ni blir

    2013-03-26 | 14:00:38
  • Ann-Kerstin säger:

    Jag kan verkligen känna med dej angående höjdskräcken, Sandra. Min höjdskräck kom så där helt plötsligt också o har tyvärr inte försvunnit, som din verkade göra. Även Gustav har skrivit om de här dagarna när man kastar färg på varandra. Vi får väl jämföra bilderna sedan. Ha de nu så kul även i fortsättningen.

    2013-03-26 | 15:54:54

Kommentera inlägget här: