domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Matjakt och museum i Mumbai

Kategori: Allmänt

Jaaa, då är man i Mumbai. De ord som kommer för mig när jag går ut på gatan här är en strof från Rikard Wolf Paris  "de e mycke å se och de e väldigt sort" 
Idag gick vi ut på frukost jakt. Ja, det finns en massa restauranger här, men de är väldigt mycket dyrare än vad vi blivit vana vid... i resten av Indien kostar 2 kokta ägg c:a 30-40 rs. Här kostar det 50 rs. Likadant är det med allt annat. Ja, det är fortfarande billigare än hemma, men i alla fall....
vi åt frukost på Mondegars i alla fall. De hade korv! En god korv. ( eller så är all korv god när man inte ätit det på 3 månader...)
Då Zach har "havbajs" igen, så skulle vi inte gå så långt idag, men vi kom till Chhitrala Shivaji museum iallafall ( eller Prins wales museum som det hette innan de bytte namn till indiska namn på sina saker här.)
En fin byggnad och intresant utställning. Bland annat fick vi tillslut avgjort en diskussion mellan mig och Andreas om huruvida de pilar till pilbågar, som ser ut som halvmånar, platta, pilar med hål och andra specilla varianter, vi sett på diverse museum är riktiga pilar eller bara till dekoration.  Jag hade rätt!! De är för att skada på olika sätt och inte bara för dekoration. Jag fick även reda på att de där små små flaskor som man kan köpa och ha som dekoration från början var "snuff" flaskor. (snuff är den lukttobak med krydor som gav ett snabbt men milt rus, som fanns här tidigare). Jag fick även reda på att de små keramiksvanarna som typ min mormor hade som är som en skål mellan vingarna är rökelsekar från början.
I museet fanns även en naturhistorisk del med några uppstoppade djur och en del fakta. Bland annat fick vi reda på att det har funnits vita tigrar här i Indien, som inte är albino, utan en annan variant, men att de nu är utrotade då maharajorna trodde att det skulle stärka deras själ om de dödade dem. Dock såmtogs det en tillfånga 1959 någon gång som man avlat på, så det finns några i fångenskap.
Efter att vi tittat på utställningen åt vi lunch i museecafeet.
Då Zachisen mådde lite bättre nu, så nestämde vi oss för att gå ner till Gateway of India. På väg dit gick vi förbi det gamla sjömanshuset, som nu är Maharastrapolisens högkvarter. Fins och med roliga detaljer, som att fönsterbågarna ser ut som livbojar! 
För att komma nära gateway of India måste man gå igenom säkerhetskontroller. Andreas gick med Benjamin och skulle öppna sin väska för kontroll, men säkerhetspersonalen var bara intresserad av Benjamin!
efter gateway of India var det daga för oss att gå tillbaka till hotellet, då Zach måde dåligt igen.
jag gick ut en vända på gatan här.
Det är en stor gata i ett område som jag nog skulle kalla "lagom" fint. Men, när man går längst gatan på ena sidan, så är det en massa affärer och på andra sidan av trotoaren är det mängder med stånd som sälger en massa krimskrams.
på andra sidan gatan ligger massa märkesaffärer. Bland annat Lacoste, Polo, Levis, Adidas, Colours of benneton och några till. Det konstiga är att som tidigare sagts, att jag inte tror att detta äe någon speciellt fint område egentligen... Om man bara går ner någon tvärgata till den stora gatan, så kan man se folk som bor på trotoaren. Och de bor verkligen där. De har ssina köksgrejer där och sina filtar där. ....
När jag kom tillbaka var det dags för middag, så vi gick ut för att leta efter ett ställe som skulle heta new martins.. Vi hittade inte dit... Vi hittade ett ställe som hette Dehli darabar.. Dyrt, men gott....
Imorgon ska vi försöka se om reality tours är öppet så vi kan boka en slum tur.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: