domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Smoke on the water

Kategori: Allmänt

Igår efter frukost var det djuprengöring av varenda por på kroppen i den fantastiska duschen. Rummet är grymt. Nu skall jag låta Sandra skriva om barbeque-doft och "Rock-festival-stämning" bland heliga män:

Efter frukosten gick vi ner till Ganga för en promenad. Vi började med att gå till Makarnika ghatt, som är den stora likbränningsghatten. Man får inte ta kort där, men jag skall försöka berätta hur det ser ut. Det är massa stora travar med ved av olika sorter travade i enorma högar. Nedanför högarna, vid ganges brinner det c:a 8 likbål konstant. De döda bärs på en bambubår täckta med vitt eller rött lakan, rött om det är en kvinna och vit om det är en man. Liket är ofta även dekorerat med röda band med guldglitter och blommor. När liket är nere vid ganges doppas liket i floden en gång, sedan så läggs kroppen på en hög med ved som är noga uppmätt på någon av de stora metallvågarna som finns på gatten. Vågarna är av den typen adär man läger det man skall väga i en skål och tyngder i den andra. Iallafall, när liket ligger på vedtravem så tänds elden av äldste sonen i familjen. Han använder eld från en eöd som de säger har brunnit konstant i flera tusen år. Sedan brinner liket tills veden är slut och kroppen brunnit upp, detta tar c:a 3 timmar. När kroppen brunnit upp så sprider familjemedlemmarna askan i ganges. När vinden ligger iN mot land luktar hela staden av bränt kött. vinharnhittils bara känt doften 2 ggr sedan vinkom, och inte alls så distinkt som jag kom ihåg det sedan förra gången.
Efter makarnika ghatt gick vi mot andra hållet. Längs stranden finns det nu en massa tält uppspända. I dessa tält sitter nakna sadhusmsom har smörjt in sig med aska. Ju längre vi kom på stranden ju fler sadhus såg vi. En del är antagligen väldigtnseriösa och en del är mindre seriösa. När vi kom till Assighatt så åt vi pizza på pizzerian. Där träffade vi en religionslärare från Karlstad universitet som vi pratade en del med. Vi fick dåmreda på att dessa sadhus har samlats i Varanasi för att fira Shivas och Parvatis bröllopsdag som är den 10 mars.
Zach och Benjamin böev inbjudna att sittamhos en del av sadhusen, där fick de sötsaker eller frukt.

Idag gick vi först till blue lassi för att testa deras omskrivna lassi, och denva jättegod! När vi satr där kom det förbi 3 likprocessioner. Sedan tänkte vi ta oss till brown bread bakery för lunch. Vi gick vilse, men lyckades hitta rätt tillslut. Andreas beställde en go macka med ost och skinka och barnen gick kycklin cordon bleu och kycklinsnitzel mumS. Min beatällning var dock inte så lyckad, en calzone. Efter matwn gick vi till gotellet och vilade några timmar innan det var dags för Ganga arti, en ceremoni för att säga hejdå till dagen. Zach var väldigt intreserad och fick hjälp att komma fram av Indierna som satt där. Benjamin var inte så intreserad, så han och Andreas stod en bit bort. Efter cermonin så hittade Zach ett litet shiva tempel. Zach gick in, tillbad shiva och fick 3 streck i pannan, ( Shivas symbol) och en röd prick. Sedan satte sig Zach i skräddarsrällning på kanten av sgiva lingan, blundae och sträckte upp handen. Efter några minuter tog han av sig tröjan och satte sig igen. Efter c:a 15 min fick han ett rudrafrö av prästen, som var väldigt enveten med att förklara för både mig och Zach att han skulle ha den runt halsen. Tillslut lyckades kag övertala Zach att gå till hotellet, Benjamin och Andreas redan gått.
Nu har vi precis ätit och ska snart gå och sova. Imorgon ska jag och Zach försöka gå upp tidigt för att gå på en morgon Ganga arti.