domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

4/8 Shopping del 2 av ?

Kategori: Allmänt

Idag tog vi oss till Karol Bagh då jag läst att det skulle kunna vara lite trevlig shopping där. Affärer fanns det i mängder & det var varmt och fuktigt så vi nästan storknade allihopa, så det var svårt att verkligen njuta av shoppingen, men vi lyckades hitta lite grejer i alla fall, men först lite tempel. När vi kommit in på marknaden hittade vi ett tempel som vi gick in i. I templet satt en kvinna framför Shivalingam & sjöng en sång på sanskrit som vi har hemma på skiva. Jag tycker sången är rätt fin på skiva, men att höra den från någon som sjunger den från sitt hjärta inne i ett tempel var nästan magiskt!

Vi har sedan innan kommit fram till att vi behöver 1 väska till för att få med oss allting hem, så det var en av de sakerna vi inhandlade på en gata som bara hade väskor i massa olika stånd precis bredvid varandra, så är det med det mesta här, det finns långa gator med i princip bara juvelerare, eller mobiltelefonreparatörer, eller vad man nu skulle kunna tänka sig. Vi gick där från stånd till stånd för att titta på en större rullväska. Undertiden vi gick där funderade vi på vad vi skulle göra med väskan när vi kom hem, vi har ju trots allt våra backpacker ryggsäckar & 2 kabinväskor hemma & vi känner nog egentligen inte att vi har plats för ytterligare en väska som skall stå & ta plats någonstans. Men alternativet att skicka hem grejer nu känns inte speciellt lockande, så det blev en rullväska modell större trots allt. Vi får väll se hur bra den håller.

Vi hittade även in i en butik som säljer tyg för att göra Salwar Kameezes där vi stannade länge & hade rätt roligt. Samtidigt som de visade mig typ 25-30 olika modeller (jag köpte 2) så slog de vad om Z var en pojke eller flicka & fotade våra barn från en massa olika håll. När jag sa att jag var nöjd med de 2 jag bestämt mig för, så var frasen ”look only one more” väldigt frekvent till typ 10 till.. Men som Andreas sa, de hade roligt när de visade mig & de hade roligt åt barnen, så det kanske kan vara värt att vika ihop lite tyg om man kan få ha roligt på jobbet en stund. När vi handlat klart tog vi metron till hotellet. Men då vi vandrat lite härs & tvärs i Karol Bagh hittade vi inte tillbaka tii Metron, så Andreas frågade en kille på gatan ”where is the metro” men han skakade bara på huvudet, ”Metro kaha hai” frågade jag & fick en anvisning på hur vi skulle hitta till metron. Jag har inte pratat så mycket hindi som jag önskat, men det har underlättat en del den lilla hindin jag kunnat.

När vi kom till metron funderade vi på om vi skulle kunna ta med väskan på metron, eller om den var för stor. De har nämligen regler för hur stort & tungt bagage man får ha med sig på metron. Men väskan gick igenom scannern & då var det visst ok att ta med den.

Tillbaka på rummet packade vi ner det vi handlat hittills & kom fram till att vi nu har tillräckligt med plats för att få hem våra saker.

Middag intogs på Club India som är grymma på japansk mat! Jag tog en soppa med udon nudlar & grönsaker som var mums & Benjamins misosoppa var nog den godaste misosoppa jag ätit!

Undertiden vi käkade kom en liten regnskur & när vi gick hem & stannade till i en kryddaffär kom regnet i full kraft. Det verkligen vräkte ner i typ 30 min! När vi handlat en massa kryddor & regnet avtagit en del, så lekte vi inte nudda marken, eller kanske, ”försök att inte hamna i någon av de enorma pölarna som bildats-leken”  leken går ut på att balansera på smala cementkanter längst med nerdragna jalusier & affärer förbi den stora sjön som bildats mitt i gatan, allt ackompanjerat av åska & rejäla blixtar som lös upp himlen med jämna mellanrum.

Vi börjar alla längta hem nu & vi har lite svårt att komma på vad vi skall göra i Delhi de kommande dagarna. Men vi kommer säkert på något. 

Gruppfotografering inne i klädaffären, samtidigt som Andreas tar denna bilden tar indiern som bett dem posera en bil med.
 
Brevid Benjamin ser ni högen med tyg som de tagit fram till mig, Innan vi lyckades gå hade de tagit fram ännu flera..
 
Jag försöker lära Benjamin äta med pinnar på Club India.
 

Kommentarer

  • Ann-Kerstin Persson säger:

    Vi längtar efter er också, så det blir bra när ni kommer.
    Zacharias du fyller ju snart år också, då får vi sjunga på svenska för dej hemma i Skepplanda.
    Benjamin det finns nog inga pinnar till riset i bamba, men du kan väl fortfarande äta bra med kniv å gaffel Å det finns gott om gräs och skog i Skepplanda att springa i, men väldigt lite köer.
    Ha d så gott så ses vi snart.
    Ni kommer på lördag vet jag. När åkerr ni från Dehli?
    Kram från
    Farmor

    Svar: Vi åker från Delhi 00:45, Indisk tid (21:15 eran tid). Zach vill att vi sjunger för honom på utrikiska här, då vi skall fira honom lite i morgon eller övermorgon. Benjamin blev ju firad i Indien sist vi var här, så det vill han oxå bli.
    Sandra Domingo

    2015-08-05 | 13:58:30
  • Ann-Kerstin Persson säger:

    D låter mysigt

    2015-08-05 | 17:23:50

Kommentera inlägget här: