domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

17/7 2015 shopping i Pushkar

Kategori: Allmänt

Vi vaknade rätt sent idag & käkade frukost på hotellet & slappade på rummet innan vi tog oss ut. Vi går förbi den affären som vi köppte Ganesha-tavlan & Benjamins svamptavla i, så jag undrar om min mamma eller pappa skulle kunna tänka sig att gå hem till oss & ta kort på tavlorna & lite runt om kring & skicka till mig, så att jag kan visa konstären?

Den del av Pushkar som vi rör oss i är en lååååång marknadsgata, några tempel & en sjö. Sedan finns det 2 tempel på var sin bergstopp som man kan gå upp till. I vilket fall, det man med andra ord kan göra här är:

Sitta & slappa nere vid sjön (de som är religiösa badar i den, det gör inte vi)

Gå i tempel

Shoppa

Idag blev det shopping & koskit på Benjamins skor för hela slanten. Benjamin har ett speciellt förhållande till koutsläpp här i Pushkar. Kor går det på de flesta gatorna i Indien, men just här i Pushkar fick Benjamin kosnor på armen sist & idag trampade han i koskit, inte så roligt. Så det var bara att skaffa våtservetter & försöka torka bort det från Benjamins fot & skor. Men innan vi lyckats med det hade han spridit koskiten till en affär & vattenhållaren, som nu måste tvättas.

Vad gäller shoppingen blev det en massa skjortor & ett par byxor till Andreas, några tröjor till ungarna, några kjolar till mig & några Bollywoodfilmer som jag inte lyckats hitta på något bra ställe på internet.

En del handlade vi direkt för att priset var så bra från början, som en lila omlottkjol till mig som jag bestämt innan att jag kunde tänka mig betala 200 sek för. Den kostade 700 rs (100 sek) som hittat! Andra saker fick vi pruta på, som en klänning & tröja till mig som affärsinnehavaren ville ha 1400 rs för från början & som jag fick för 700 rs sedan. Sedan finns det en del affärer där man bara går efter att man fått reda på priset, då det är helt absurt mycket mer än vad man skulle kunna tänka sig betala, som ett hårsmycke som jag kanske skulle kunna tänka mig att betala mellan 50-75 rs & affärsinnehavaren vill ha 11500rs för….  Det är liksom ingen idé att ens prata om priset då. Ibland när man går droppar de priset radikalt & man kanske kan ångra sig ibland, men inte alltid.

För att orka med all shopping stannade vi för lunch hos ”Doctor Alone garden”.  En lugn & flummig stor gräsmatta med låga bord som hade brädspelsmönster på sig (det fanns pjäser att låna) & madrasser under ett tak & skön soft atmosfär.  Det fanns en annan liten pojk där som ungarna lite halvhjärtat spelade snakes and ladders med & sedan paralellspelade på platta/mobil med. Lunchen bestod av hummus, fallafel, sallad & pita bröd för mig, veg burger till Andreas & pannkaka med nutella respektive citron & honung till ungarna. Vi lyxade till det med en efterrätt som jag, Andreas & Zach delade på. En ”Hello to the queen” som består av friterad banan (kläderna var gjorda av typ digestivekex) glass & chokladsås. Mums! När vi skulle gå tittade vi in i köket, det är alltid lite spännande att se hur köken ser ut. De flesta köken är pyttesmå med typ 1-2 gasplattor eventuellt en tandori ugn som är stor som en plåttunna & en liten bänk. Detta köket var jättestort, med massa gasplattor, pizza ugn, frityrpanna, stora skärytor & ägaren visade stolt upp det för oss.

Då vi shoppat en del innan, så kände vi att det nu var dags att fixa ett paket & skicka hem. Så jag traskade ner till hotellreceptionen & frågade vart man kunde köpa en papplåda. Den otroligt snälle receptionisten, som alltid hälsa mig med Sandraji, hittade en låda i köket & gav mig direkt. Packmästaren Andreas packade lådan & vi kom fram till att vi behöver en låda till. (Ja, jag vet. Av någon anledning förvandlas jag till värsta shopaholiken när jag kommer hit. Jag som nästan kan tänka mig att skaffa mig någon hemma som går & handlar åt mig…) Så imorgon skall vi försöka få paketet insytt i tyg & hitta postkontoret. Antagligen hittar vi lite till att handla på väg till posten imorgon…

Kommentarer

  • Ann-Kerstin Persson säger:

    Ja d är olikt dej att liksom älska att handla kläder.
    Jag har kommenterat förut, men läser inte varje dag. skönt att ni har d roligt å intressant

    2015-07-14 | 18:54:47
  • Domingo säger:

    Härligt att höra dig gumman ser ut som kläderna är riktigt snygga vad jag kan se på bilderna. Fortsätt njut hela familjen

    kramar

    2015-07-15 | 17:56:46

Kommentera inlägget här: