domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

20150709 Jaisalmer-Jodhpur eller resan från värmeslag till regn & AC

Kategori: Allmänt

Jaisalmer – Jodhpur

Vi fick sjkuts av Alladin till tåget. Vi kom på att han och alla i familjen förutom Andreas har ”samma namn”. Det kan ni fundera på. Den förste som svarar rätt i kommentarsfältet vinner en fejk-turban från Amritsar (en orange duk).

På tåget satt vi med ett par från Sydney och sidobunkarna var tomma, så vi kunde bre ut oss. Benjamin somnade med sin ryggsäck som kudde i övre sidoslafen med Sandra på den undre. Zach satt och spelade på sin telefon vid mammas fötter tills han begärde att få toppbädden från sin far och somnade där uppe.

Paret vi delade platser med hade blivit pålurade en paketresa runt Rajastahn av en resebyrå i Delhi. De hade fått sämre hotell än de blivit lovade och betalade för mycket för resorna. Men vi hade lite roliga historier att berätta för varann.

Väl framme i Jodhpur en timme sena skulle vi försöka oss på att få en ricksha som hotellet skulle betala i efterhand. Först var de lite motsträviga (But it´s raining – You pay!), men det var mindre krångligt än vi befarat.

Väl framme fick vi sitta och vänta en stund eftersom det hade läckt in vatten efter skyfallet i rummet.

Under tågresan hade vi sett ordentligt med åskblixtar och det regnade tidvis.

Det var Mrs Yogi som tog emot oss här på natten. Vi bodde på samma ställe sist vi var här, men först kände hon inte igen oss (och vi inte henne eftersom vi hade väldigt lite kontakt sist). Sen utbrast hon ”Är det Sagaria?”

Jodå, Zacharias (som vi kallar honom) kom hon ihåg. Hon berättade att Yogi hade avlidit i en bilolycka för ett knappt år sedan. Även hennes son som Andreas och Zacharias och Benjamin lekte med kom ihåg oss.

Rummet är svalt och bra med balkong och efter en snabbdusch somnade vi gott.

Frukosten var ok. Sandra mådde illa och avstod därför. Benjamin som spytt två gånger igår mådde också lite illa men efter en tallrik Yoghurt med honung och banan blev det bättre. Vi checkade in och lämnade in tvätt medan barnen satt kvar på rooftopen. Sedan kände sig Sandra redo för en toast vilket gjorde Andreas och Benjamin sugna på varsin.

Därefter gick vi ner till klocktornet och kikade lite på marknaden. Denna var mycket mer sansad än vi mindes den och det visade sig att polisen gjort en räd för några dagar sen och stängt ner/slagit sönder alla illegala stånd.

Vi köpte lite kuddar, sjalar, en väst till Benjamin och suspekta byxor till Andreas.

Nu vilar vi och barnen har skrivit dagbok.

När vi vilat en stund käkade vi middag här uppe på hotellets takrestaurang. Ungarna käkade den hittils värsta svamppizzan, Andreas testade Okra igen, inte i närheten så god som den på Jaswant Bhawas i Bikaner & jag tog en tomat, lök & ost toast. Det verkar som att både min & Benjamins mage är ok igen. Jippi! Det blåser här & himlen är full av drakar. Vi har AC & fläktar på rummet & ingen stänger av elen för oss. Jämfört med hur Jaisalmer var med sin hetta & avsaknad av AC är detta nästan himmelriket! Imorgon skall vi försöka oss på antingen Meherengar fort som vi ser från takrestaurangen & vår balkong, Umaidan Bhawan palace eller National Handloom, en affär med kläder som har bra rykte om sig. Sedan funderar jag på om jag skall ta en matlagningskurs här i Jodhpur eller inte, få fundera på det en stund tror jag.

Nu försöker vi få barnen att ta kontakt med pojken som bor här i huset, men det går lite sådär, antagligen beroende på både språk problem & blygsel.

Sista lunchen i Jaisalmer intogs på nomads tak.

Frukost i Jodhpur med Meherengar fort i bakgrunden

Sandra på klocktower i Jodhpur

Zacharias sitter ute på vår balkong på hotellet i Jodhpur & skriver i sin skrivbok