domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

25 Juli i nådens år 2015 Agra

Kategori: Allmänt

Benjamin var ytterst svårväckt denna morgon som vi beslutat att vi skulle ägna åt Taj Mahal. Under tiden Andreas försökte få liv i Benjamin gick jag & Zach till hotell restaurangen (som mest ser ut som ett camping uppehållsrum) för att se om vi kunde hitta lite internet. Det gjorde vi inte, så efter ett tag tröttnade vi & gick tillbaka till rummet och en nu påklädd & lite vaknare Benjamin. Frukost intogs sedan på Shanti restaurang med utsikt mot Taj Mahal. Hon är lika vacker nu som hon alltid är! Frukosten var sådär & Benjamin såg ut som att han skulle somna vilken sekund som helst. Efter frukosten bad jag Benjamin hoppa & det visade sig att han då fick ont i ögonen. Ok, ungen har antagligen feber… Jag frågade om han orkade gå in till Taj Mahal & det sa han att han gjorde. Så bort till stora ingången & köpa biljetter. Biljetterna för att gå in till Taj Mahal kostar 750 rs för oss utlänningar. Då får man en premium biljett där det ingår ½ l vatten & skoskydd, samt att man har en egen ”VIP”-kö för att komma in & en egen ”VIP”-uppgång till själva Taj Mahal. I vilket fall, då jag hade saker i handväskan man inte får ha & det inte finns några skåp, så gick vi till hotellet för att tömma väskan & sedan in till Taj Mahal genom östra ingången, som ligger precis bredvid hotellet. Taj Mahal var lika vacker som vanligt! Vi gick in till gravarna & ett varv runt. Sedan orkade Benjamin inte mer, men Zach ville se Matsalen/gästhuset så vi traskade dit. På vägen dit blev Zach dålig i magen, men han ville ändå se matsalen/gästhuset, så vi fortsatte dit. När vi var där började det regna så vi fick stanna där ett tag & blev alla fotograferade av diverse indier.

Tillbaka på hotellet visade det sig att Benjamin hade 39 C feber, så vi vilade ett tag på hotellet & började titta på lite tåg härifrån till Dehli, mest för att kolla hur de gick. Jag tänkte att man kunde åka ner till stationen på måndag typ & köpa biljetter till första bästa tåg (det går tåg 1 g/ timme mellan Agra & Dehli). När jag kollade tågen visade det sig att i princip ALLA tåg från Agra till Dehli var fulla & hade väntelistor i typ 1-2 veckor framöver…. Ok, tur att vi kollade… Vi försökte beställa biljetter till det tåget vi hittade med platser kvar (06.00 måndag morgon från Agra Cantt) Vi kom så långt att vi skulle betala, men då sa det stopp. Tågstationen ligger låångt från Taj Ganj där Taj Mahal ligger & där vi bor så det är bara till att anlita någon av alla researrangörer. Vi kollade vad biljetterna skulle kosta & gick till närmsta arrangör. Han skulle ha 100 rs extra/biljett & ville sälja på oss en taxi. Nej tack sa vi & gick till en annan som sagt att han tog 25 rs/biljett. Vi fick våra biljetter & gick tillbaka till hotellet för att ge Benjamin Alvedon, så han skulle orka med lunchen. Vi tänkte att vi skulle stödja cykelrickshaw förarna utanför hotellet & frågade hur mycket de skulle ha för att köra till restaurangen som ligger typ 300 m bort. 20 rs tänkte jag va ett bra pris 100 rs tyckte de..Så det blev ingen rickshaw. Lunchen intogs klockan 16:00 på Kamal. Vi hade hållit på att försöka få lunch från 14… men tågbiljetter, extra vända till hotellet & den allmänna segheten att bestämma vilken mat & få maten gjorde att det tog 2 h innan vi käkade. Efter middagen inhandlade vi Odomos & betalade 10 rs för mycket, vilket vi påpekade, säljaren stod fast vid sitt pris, Andreas blev arg & visade på flaskan vad den skulle kosta, ok sir here is 10 rs, men vid det laget var Andreas så arg att han inte ville ha några 10 rs, utan helst ville slå affärsinnehavaren på käften (det gjorde han inte). Sedan blev det lyx fika på Café coffe a day med choklad glass, cappuccino, vaniljglass, äpple dricka, espresso & choklad sizzler (jag skall försöka hitta några sådana sizzler plattor/tallrikar) Sedan blev det slappande på hotellet igen. Vi försökte oss ut en stund, men då blev Benjamin dålig i magen, så vi fick vända tillbaka.

Andreas behövde käka igen, så vi traskade bort till en restaurang som heter Relax he relax. Restaurang ägaren vill väldigt gärna att vi skulle käka antingen kyckling eller get, men vi fick rådet i Jaisalmer att inte äta kött nu & det var ett bra råd som vi följt fram till igår, då ungarna käkade kyckling respektive get… Andreas käkade en tikka paneer achari, ungarna varsin pannkaka & jag en grönsallad. Under tiden vi väntade på maten blev Zach dålig & när vi käkat en stund blev det akut. In på en toa på restaurangen, betala & ta sig till hotellet med en väldig fart.

Här ligger vi nu alla. Benjamin har ramlat ur sängen & grät en stund i min famn innan han somnade liggandes i min famn. Han var väldigt noga med att jag skulle hålla honom hårt, så att han inte ramlade igen. Stackarn har feber nu igen. Om vi orkar, så blir det Taj nature walk, spiritual museum & kanske handla någon marmor sak & t-shirt. Sedan så skall jag ju hämta min Salwar Kameez imorgon, det skall bli spännande!

Nu skall vi smörjas in med odomos & sedan sova en stund.

 

Då vi inte fick upp några bilder på bloggen igår, så kommer här de sista bilderna från Bundi också.

 

 
 
Zacharias i den nästan oändligt stora och långa trappan ner till steepwellen i Bundi
 
Så här göt man en pakora. Man har en t det av kikärtsmjöl, vatten & eventuellt något fett, sedan blandar man i hackade grönsaker & om man vill en hel grönsak, i detta fallet grön chili innan alltihopa friteras i olja. 
Sådana här blomförsäljaren finns i mängder framför alla tempel & på en del andra ställen. När de inte blir fotograferade trär de upp blommorna på tråd & gör ett halsand i fina mönster av blommorna & ibland blad.
Taj Mahal under en himmel som snart kanske kan tänka sig släppa ner lite regn på oss.
 
Dagen till ära hade jag klätt upp mig, då jag insett att vi inte har några kort på mig vid Taj Mahal där jag har fina kläder. gesterna barnen brevid gör ser vi flera gånger om dagen..
Benjamin under dekorationer som finns på den övre sockeln Taj Mahal står på. De skall nog egentligen föreställa blommor som hänger ner, men ungarna kom på att de ser ut som ugglor istället.
Zach vid ingången till mtsalen. på andra sidan finns en Moské som ser exakt likadan ut.
 
Matsalen/gästhuset vid Taj Mahal. Man kan varken äta eller bo där, men när det byggdes tänkte Sha Jahan att man skulle kunna bo & äta där när man besökte moskén som står mittemot (Själva Taj Mahal står  mitten.)
Taj Mahal genom en av matsalsbågarna
 
Taj Mahal bakom ett av alla träden som står i den fina symetriska trädgården framför Taj Mahal. På alla träden står det skyltar med vad de heter på latin & på hindi.
Jag lovar, 99 % av alla Taj Mahal kort kom inte upp på denna blogg....
Jag vill ha med en bild på en häst här från Indien, då jag tycker att hästarnas öron är så fräcka här.
Dessutom så är alla djur så mycket vanligar före
 

Kommentarer

  • Tobias Krantz säger:

    Tack för underhållande läsning.

    Svar: Vad roligt att du tycker det är underhållande!
    Sandra Domingo

    2015-07-25 | 20:15:30
  • Tommy Wester säger:

    Läser allt ni skriver med största intresse, jag hoppas ni får fortsatta intressanta upplevelse på ert äventyr.
    Många hälsningar !
    Tommy Wester

    2015-07-26 | 06:20:51

Kommentera inlägget här: