domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

28/7 Delhi Shopping del 1 av ?

Kategori: Allmänt

28/7 2015 Dehli Shopping del 1 av ?

Efter frukosten gav v oss iväg för att leta skräddare till mitt gröna salwar kameez tyg. Det visade sig att vi var mycket mer morgonpigga än vad skräddarna var & då var klockan ändå typ 10:30… Vi hittade tillslut en skräddare, men de kunder ingen engelska, men var hjälpsamma & villiga, så vi lyckades ändå förstå varandra & de tog mått på mig & sa att det skulle vara färdigt den 31/7, så länge har jag aldrig väntat på en salwar, men jag har tid denna gången.  När alla måtten var mätta & allt förklarat traskade vi vidare till metron (det mest fantastiska ni kan tänka er i en stad full av rickshaw förare som tar alldeles för mycket betalt) för att ta oss till Connaugh Place & lite shopping. Vi började med att ramla in på en rätt fancy elektronikaffär för att ta reda på om de kunde laga vår ipad. Det kund de inte, men de hade mina älskade Phillips O´Neil hörlurar! Då jag dessutom letat efter ett par hörlurar för att kunna lyssna på musik på flygplanet så var det ett perfekt fynd.  Sedan var det dags för Dehli´s äldsta leksaksaffär för att se om de hade en Krrish aktion figur. Det hade de inte, men de hade en affärs innehavare som talade en helt klanderfri fin engelska, så jag kände mig som att jag pratade världens slarvigaste engelska.. Vi fick handlat Krrish presentpåsar istället.  När vi var på väg mot Palika Bazaar kom det fram en kille & talade om att Palika Bazaar var stängd idag, då det är allmän sorgedag här i Indien i 7 dagar för att deras förra president dog igår (det var rätt många grejer som hände här igår) & att det var bättre att åka till Nehru Bazaar. Ni som känner mig vet att jag är en rätt enveten människa, så om jag bestämt att jag skall gå till Palika Bazaar, så skall jag gå till Palika Bazaar, även om en random indier säger att det är stängt, så vi gick till Palika bazaar i alla fall & den var inte alls stängd. Palika Bazaar är en underjordisk basar fylld med kläder & elektronik. Enligt Andreas är allt där stöldgods, kopior eller oskattade grejer. Han har till viss del rätt, men allt är inte olagligt. Affärerna, som är små rum typ, är numrerade & ligger i ordning. Det betyder att Benjamin i princip KRÄVER att vi skall gå i nummerordning..Så det gjorde vi. Det var ett rätt bra system egentligen, för då vet man om man varit på ett ställe eller inte. Efter 30 affärer med snarlika utbud tappar man lätt bort sig. Vi köpte 2 filmer, som antagligen inte var kopierade, men blev erbjudna massor av filmer som var kopierade & som fortfarande går på bio här. Zacharias har under ett tag här i Indien pratat om att kan skulle vilja ha typ Maharaja kläder. Då vi hittade det i en affär, så gick vi in & Zach & Benjamin hittade var sin fin dress de ville ha. Vi bestämde att vi skulle kunna tänka oss att betala 100 sek/dress, mao 1400 rs för alltihopa. Priset vi fick var 5650 rs. Öhhh sdet är typ 5 ggr mer än vad jag vill betala ju. Så jag sa nej tack & började gå, ok, special discount for you ma´m 30 %! till 3955 rs. Dessutom började de flytta en möbel & placera ut sig strategiskt så jag inte skulle kunna komma ut på ett smidigt & enkelt sätt… Nej, fortfarande inte ok sa jag & började gå igen, Nu skulle jag skriva ett pris 1000 Rs skrev jag. Nej, nej så lite kan du inte betala det är ju 2 stycken! Ok, sa jag, men jag kan inte betala ert pris. De gick ner till 3500 rs, jag gick upp till 1200 rs, de gav ett pris på 3000 rs, jag började snirkla mig igenom deras blockader, de ville ha ett nytt pris av mig. Jag gick upp till 1500 rs, de gick ner till 2000 rs. Det här är inte ok, jag har varit runt i Indien i 2 månader & handlat en massa saker & jag tänker inte betala mer är 1600 rs för dessa kläderna sa jag & snirklade mig ut ur affären puttande mina barn framför mig. OK, ok du får dem för 1600 rs. Thank you sa jag & gav dem pengar & jag fick påsen. Jag gick därifrån helt slut, men stärkt i min förmåga att pruta som blivit riktigt bra under denna resan. Jag vet att jag betalade lite för mycket för ungarnas kläder, men jag kände mig inte blåst på det sättet som man kan känna sig ibland & det har jag faktiskt inte gjort någon gång denna resan! Efter detta äventyr var det dags för lunch som intogs på Beer Café. En av Delhi´s äldsta barer. Goda mocktails, god öl & god mat. Dock otroligt dyrt! Om vi skall hålla på på detta sättet så är det som Andreas säger, nästa gång har vi inte råd att vara här mer än en vecka!  När vi käkat, så skulle vi hitta en optiker för att köpa nya glasögon till mig & Andreas. Jag fick fixat så optikern i Älvängen mailade mitt recept, de ville ändå kolla om det stämde, så en undersökning gjordes på mig. Denna undersökning som gjordes här var något helt annat än den som gjordes i Älvängen. I Älvängen fick jag läsa på tavlan & sedan titta i en apparat med grön & röda prickar & svarta streck i. Här hade jag på mig test glasögon där de bytte linser & jag skulle läsa på tavlan & på en platta de hade. De tyckte att jag dessutom började bli lite närsynt, men jag sa att jag inte märkt av det, så jag får mina glasögon slipade för det felet Älvängens optik hittade. Det blev ett par nya glasögon till Andreas & 2 nya till mig. Dessa skall hämtas den 30/7 och kostar tillsamman 28750 rs. Nästa stopp på vår shoppingtur på Connaugh Place denna dag var Oxford Bookstore som Benjamin hittade. En stor bokaffär med en te bar. Jag blev rätt besviken på den. Kanske för att jag trodde att den skulle vara som i Mumbai, men det var den inte. Men jag hittade 2 böcker & en kokbok, dock inte någon nepalesisk kokbok, jag vill lära mig göra momos då vi kommit på att friterade momos är fantastiskt gott! Nu var vi alla rätt möra av allt vandrande & shoppande så vi tog metron tillbaka till Pahar Ganj. När vi var på väg till hotellet hittade vi en ny kakförsäljare. Denne tog bara 50 rs för 100 g (Den lilla påsen gårdagens kakmonstret ville ha 100 rs för) Han var dessutom trevlig & gav oss 2 kakor extra för att vi inte smakat innan! De var lika goda som jag minns dem! Nu har vi slappat på hotellet, Zach har ritat en serie i sin skrivbok & Benjamin gjorde illa armen på trappräcket upp till Everest café där vi käkade middag. Nu sover han sött i sängen. Ingen har behövt gå på toa akut, så vi är alla friska just nu, vilket är otroligt skönt!

Imorgon så skall vi ta oss till India Gate & en stor lekplats som ligger i parken bakom.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: