domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

7/7 Jaisalmer

Kategori: Allmänt

2015-07-07 Jaisalmer

Efter frukost åkte vi ner Gadi Sagar, en konstgjord sjö som länge var det enda stället att få vatten i Jaisalmer. På väg till sjön går man igenom en fin port. Det sägs att det var en rik prostituerad som lät bygga den, men Maharaja vägrade gå under något som en kurtisan byggt och bestämde därför att porten skulle rivas, Då byggde kurtisanen, som hette Thilon snabbt ett Krishna tempel på porten och då kunde inte Maharajan låta riva ett tempel, så porten står kvar.

Därefter åkte vi upp till fortet men stannade på marknaden nedanför. Sandra letade runt efter fina tyger medan Andreas lät skomakaren laga barnens skor (igen). Vi tjötade med lite folk under tiden.

Precis när regnet började komma gick vi med in i en sån där tjötig ”handicraft-butik”. Sandra fick handlat en sjal för 700 rs som de först ville ha 2000 rs, så om de kan gå ner till 700 rs, så kan ni tänka er vinsten på 2000 rs.. Sen tog vi oss till ”Monica” för mat. Det är det enda stället vi varit på som kan servera en pasta de inte kokat sönder till förbannelse. Benjamins ”Spagetti-med köttfärssås-utan-kött” var bra, likaså Andreas ”Special Kofta Monica”, två stora bollar som såg ut som tonårsbröst på tallriken, var bra. I övrigt tog det mest en j-vla tid och smakade sådär.

Sandra har lyckats få en massa Indiska facebook-kompisar som hon aldrig träffat (vem vill inte va´ kompis med en väst-tjej?). En av dessa var Deepak som har en kaffebar uppe i fortet. Vi visste att han hade stängt för renovering, men han ville gärna visa oss ändå, så vi försökte hitta dit. Det gjorde vi inte riktigt utan tog Kaffe o Lassi på ett närliggande hak.

Efter en stund kom Deepak in där o hälsade på oss då han lyckats spåra oss dit. Vi följde med upp och tittade på hans ställe. Han försökte ge bort ett plaströr till barnen, vilka hittat detta och använde det till Bazooka-lekar. Vi lyckades avstyra detta & tog en rickshaw tillbaka till Nomads. Barnen har kommit på att man kan få sitta fram ibland när man åker rickshaw, så nu slåss dom om att få sitta fram med föraren & denna gång var det Zacharias tur. Det visade sig vara ett totalt lyckokast då Zacharias fick köra rickshawn tillsammans med föraren. Vilken lycka! När vi kom tillbaka till hotellet slappade vi i några minuter innan vi åkte iväg till Alladins Eco-farm som han håller på att bygga i öknen utanför Jaisalmer. Tanken är att han skall bygga 7 hyddor & ett kök. Sedan skall de odla grönsaker där & så skall alla som kommer dit få lov att leva kollektiv liv ute i öknen där alla hjälps åt att laga mat & alla hjälps åt att ta hand om grönsakerna. Sedan kan man även få kamelridning & kanske nattsafari i jeep i öknen. Det kan nog bli en bra idé & det var väldigt fridfullt där & hyddorna var svalare än vad vårat rum här på hotellet är.

Nu har vi ätit middag på hotellet, det var sådär får jag säga. (Zach tyckte att hans kycklingrullar med spenat & ost i sås var god & Benjamin uppskattade sin panerade friterade kyckling) Vi käkade kyckling efter att vi fått rekommendation från andra gäster som är här att den var god. Men, jag får erkänna att jag är en bättre kock när det kommer till att laga kyckling i alla fall.  Nu slappar vi lite på takrestaurangen & jag funderar på hur vi skall säga till Alladin att vi nog reser imorgon om vi lyckas få tågbiljetter till Jodphur till imorgon eftermiddag. Vi behöver komma till lite svalka & framförallt ett ac-rum innan vi blir ovänner med varandra på riktigt i värmen & i mini-rummet med läckande toalett. Jag kan definitivt tänka mig att åka hit igen, men då i säsong, oktober-april, men aldrig mer på sommaren, då det är helt olidligt här.

I fortet kan ingen höra dig dricka!

Så här ser en del byggnader ut inne i fortet.

En utkiksplats med en kanon (gick tyvärr inte att använda).

Skummisar vid yttermuren på fortet.

I princip allt i fortet (och det mesta av resten av stan) är byggt i samma
gula sten.

We are the robots!
(utanför hotellet i morse)

Vid Sagar-sjön.

Scream if you like it!

Fiskarna är vana vid att få mat här....
Det tyckte den här kossan var orättvist och gick därför och buffade på folk.
Sandra tog det som kärlek och klappade lite på den.

Andreas små kvinnobröst...

Kossa.

Taxidriver!.

Alladin inne i en av sina hyddor.

Och så här ser de ut utifrån.

Benjamin förlorade tyvärr sina armar i en mystisk ökenolycka....