domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Första dagen i Bundi

Kategori: Allmänt

Barnen sov på madrass på golvet i det fina hotelrummet. Det är nog det enda rummet förutom Bikaner som inte har flagnad färg någonstanns. Det är gult och fint med små runda plafonder i taket.Det finns inget riktigt varmvatten (men bra tryck på det kalla vattnet) och toaletten behöver spolas med hink.
När vi kom av tåget vid elvatiden i går kväll stod ingen och väntade på oss vilket vi avtalat om. Det blir andra gången av två möjliga som vi inte blir hämtade på stationen på natten. Denna gång svarade de dock i telefon direkt när vi ringde. På stationen var det en efterhängsen rickshachaufför som hade varit på oss ända sedan vi steg av tåget och som vi avvisat flera gånger.
När Sandra talade med hotellet i telefon och de bad henne vänta, ringde det i denna förares telefon och han gav den till Andreas. Hotellet hade hastigt och lustigt gett honom körningen, så vi åkte med honom. Det visade sig att vi råkat skriva tomorrow istället för tonight i mailet.
Det här är ett sånt ställe där de är rädda för myndigheterna och därför är svinnoga med att skrriva in alla möjliga uppgifter om oss i liggaren. Dessutom skrev de förbannat låmgsamt. I Pushkar tog det en minut att checka in och vi fick tillbaka passen på en halvtimme.
Här tog det Andreas en timme att bli incheckad och nästan ett dygn att få passen tillbaks.
De var väldigt stolta över att ha bekanta i Sverige och var nästan säkra på att vi kände dem, Sverige är ju så litet. De envisades med att dessa människor bodde i "Tajwee" och förstod inte att Andreas inte kände till det.
Täby, menade de.
Vi sov länge och fick ok frukost med äckligt te. Därefter gjorde vi stan, dvs vi gick vilse i två timmar åt ett håll, åt lunch och gick sedan vilse åt andra hållet tills vi kom hem.
I början av utflykten gick vi in i ett "kombitempel" (det är rätt vanligt att ett större tempel rymmer flera små, riktade till olika gudomar), där de nästan slogs om oss. Vi lyssnade på en pensionär som skrålade till en halvslumrande slagverkares nyckfulla rytmer och en gnällig dragspelsorgel. Så fort den äldre mannen blivit avlöst av en ung pojk, satte han sig på mattan där vi satt och förklarade både det vi ville veta och sånt vi redan visste. Zacharias reste sig och gick och fick godis i ett annat tempel.
Vi gick genom det vi uppfattat som den största marknadsgatan; tjugoåtta affärer som säljer likadana plåt- och mässingskärl vägg i vägg.
Barnen satte sig hos en gheeförsäljare (ghee= skirat smör) och läste "indiska Allers" medan Sandra kikade på plåtbyttor.
Sandra köpte senare typiskt indiska armband eller Bangles av en farbror som satt och hettade upp dem
och sedan bankade på dem för att få dem i rätt storlek.
En mycket god lunch intogs på Hadee rama guest house. Först tyckte vi att vi fick ett lite bryskt mottagande av den äldre kvinnan, men sedan mjuknade hon när hennes trevliga svärdotter kom och översatte och konverserade oss.
Nu på kvällen på hotellet kollade de konstigt på oss när vi ville ha middag vid åttatiden. Vi borde väl förstått att det inte gick att få tag på grönsaker vid den här tiden. Tomat, ärtor och aubergine räknade de dock inte som grönsaker, så det kunde vi få, tillsammans med pasta och Chapati (bröd).
Nu har vi duschat och skall sova. I morgon är det dags för fort igen.

Farbröder med hatt som sitter på parkbänkar och lockar med pengar,
de skall man hålla sig undan från, va?
Vi tog med den här gubben på promenad.

På vandring genom gamla stan i Bundi.

Rambokossan!
Den inte bara såg tuff ut utan började dessutom gå hotfullt mot Andreas
när denne försökte ta ett foto.
MU-ckar du med mig va?

När Andreas räddat sig från kossan och skulle hinna ikapp resten av
familjen, hade den lilla familjen fått en stor svans.

Här görs Sandras Bangles större.

Hela familjen satt som vanligt lungt och stilla och väntade på lunchen.
Eller inte.

Sandras nya armband. Jätefina och hållbara så länge man inte får för
sig att man nånsin kan ta av dem.

Efter lunchen fick barnen posera på taket. Minerna var betydligt gladare
tio sekunder tidigare då de lutade sig baklänges över kanten för att höja