domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

22/6 Chandigarh

Kategori: Allmänt

Benjamin låg på sin madrass på golvet till Andreas skulle sova, med andra ord inte så många timmar…

Natten var rätt förskräcklig med en massa springande på toaletten, kl. 6 frös jag så mycket i rummet att jag funderade på att klä på mig & gå ut & sätta mig på balkongen för att få lite värme, våran AC går inte att ställa om, så den står på max hela tiden, så på natten blir det rätt kallt.  Men Andreas bestämde att filtarna som finns på alla hotellrum som vi i vanliga fall viker ihop & gömmer undan var ok att ha på sig över våra egna överlakan/saronger. Så då gick det att somna om en stund till.

Kl 8 vaknad vi alla & Andreas lämnade in tvätten & jag gick på toa igen… detta börjar bli tröttsamt..

När tvätten var inlämnad & alla påklädda, så gick vi bort till sektor 17 för frukost på Café Crème som enligt Lonely Planet skulle ha en bra frukost. Vi gick & gick i värmen. Sektorerna är jätte stora. Vi fortsatte gå. Andreas frågade en rickshaw förare om de visste vart Café Crème ligger, de frågade i vilken sector det låg i. Då vi var i den sectorn, sector 17, som det skulle ligga i, vill jag inte ta en rickshaw, så vi försatte gå i värmen. Varma, hungriga, trötta, matta, sockerlåga fortsatte vi gå & kom tillslut in på en Plaza, där allt var stängt. Vi frågade folk som satt på plazan, de visste inte, vi tittade i LP, vi hittade inte.. Tillslut frågade vi några ungdomar som undrade om vi hade den på GPS, det har vi inte, för jag kan inte ta ner kartor till min telefon om vi inte har Wifi & vi har inte hittat wifi på flera dagar… Vi hittade vatten & köpte det & han visste något som kanske var det vi letade efter, Han pekade på ett hus, vi gick dit & hittade det inte. Vi fortsatte gå runt, vi frågade igen & blev visade till samma hus som innan. Vi hittade upp denna gång. De hade inte en frukost vi ville ha. Det är en Lavazza Café & de har kaffe i olika varianter & några få mackor så tidigt på morgonen. Frukosten blev kaffe till mig & Andreas, Choklad mjölk till Zach & en hallonshake till Benjamin. Sedan hittade vi en macka med coleslaw, den va ok, en macka med gurka & tomat, den va läbbig & en macka med spenat & majs. Jag vågar fortfarande inte äta, så jag smakade bara lite på alla mackorna.

Efter frukost & toalettbesök gick vi runt plazan, Den var väldigt fin & trevlig när man hade mat i magen och kan gå i skugga. Vi fick lagat Zacharias sandaler & jag gick till apoteket & fick antibiotika för magen. Vi hittade en av alla bokaffärer, det finns en i varje gathörn här! Där införskaffades en barnbok på hindi med barnkammar-verser, en bläckpenna & ett suddgummi.

Efter detta började Zach & jag må illa igen, så en rickshaw tillbaka tänkte vi var en bra idé. 100 rs tyckte rickshaw föraren. Nej tack sa jag. 80 sa föraren, 50 sa Andreas. Nej sa rickshaw föraren, då gick vi. Vänta, ok sa rickshaw föraren. 1-0 Domingo/Persson- Indiens rickshaw förare! (vi betalade antagligen 20 rs för mycket i vilket fall)

Vi har hittat en mataffär här bredvid hotellet, så vi gick in & handlade lite probiotisk yoghurt, bröd, ost, dahi, parle-G, chips & vatten till lunch som intogs på rummet

Tillbaka på hotellet insåg jag att jag hade ett bra internet på min telefon, så det blev lite lunch, blogg inlägg, Splattlekande, vilande, tittande på indisk tv & toalettbesök.

När den värsta värmen lagt sig vågade vi oss ut igen för att hitta ett internetcafé som skall finnas här i närheten, så att vi kan få lite wifi för att fixa Z´s & B´s Spotify & kartor över Indien till min telefon. Internetcafé ligger i samma sektor & jag tror att tanken är att man egentligen aldrig skall behöva lämna sin sector, allt man behöver finns i ens egen sector. Det gör att staden känns som en massa småbyar & det är nog en bra idé, det gör nog att alla känner ansvar för sin egen grepp-bara del av staden & det gör att den hålls fin. I vilket fall, vi hittade internet Caféet, men de hade inte wifi, de hade fasta datorer man kunde få låna. Vi tog en Chai-paus & drack en riktigt god Chai gjord av en herre på gatan & vi drack den ur riktiga chai-glas. Mums, den har vi alla längtat efter sedan vi var i Indien sist. På vår vandring hittade jag in i ytterligare en bokhandel för att hitta en skrivbok på Devangiri till mig. Herren i affären letade länge & frågade om det var till ett barn, nja svarade jag, den är till mig, men jag är som ett barn när det gäller Dewangiri-skrift svarade jag. Han log stort & letade i typ 15 min för att hitta den bästa skrivboken han kunde hitta. Det är en skolskrivbok, som antagligen används i första klass här på en del privatskolor. Skrivboken skulle kosta 115 rs, men jag fick den för 100 rs, antagligen för att han tyckte det var roligt att jag köpte en skrivbok för småbarn till mig.

På väg tillbaka blev Zach i akut behov av toa & vi gick in på den förvirrade food courten. På väg in sa jag att vi väll kunde köpa någon cola, Zach blev rätt upprörd & sa ”jag vill inte ha Cola, jag behöver gå på toa!” Toa besöket löpte bra & Andreas beställde en ice-tea under tiden. Jätte-god enligt Zach & Andreas, alldeles för söt enligt Benjamin & mig. När vi nu satt där insåg vi att det nog var tid för middag. I ett mycket lugnare tillstånd, insåg vi att det var rätt bra ställe denna food court, det finns en massa saker & vi blir alla nöjda. Benjamin beställde en german hot dog med motiveringen ” man skall testa något nytt varje dag” Den var kanon god! Zach beställde samma kycklingburgare jag beställde, men aldrig åt igår, jag beställde en kycklingburgare från ett annat ställe & fick in en kycklingmortadela bit i ett bröd. Det smakade som dansk karryketchup, som tur är tycker jag om det, men det är inte det jag förväntar mig att en kycklingburgare skall smaka. Andreas har antagligen bestämt sig för att testa sig igenom Indiens veg burgare & beställde en sådan. Den var god, men inte fantastisk. Under tiden vi satt & väntade på att vår mat skulle komma kom en farbror fram & tyckte att jag var fin i mina indiska kläder. Sedan kom han tillbaka & ville att vi skulle ta kort på honom & barnen som vi skulle maila honom sedan.

Efter middagen fortsatte vi vår promenad i sektor 22 & hittade ytterligare en lekplats. Mycket fler barn, men mer sliten. Ungarna lekte länge & fick kontakt med några andra barn som började ta selfiesar med dem (en del av barnen var typ 12-13 år) När det blev för mycket selfiesar så gick vi bort till den andra lekplatsen för lite mer lek innan det var dags för hotellrummet & sovning.

I väntan på Chai
 
Benjamin & Narender som ville att vi skulle ta kort på honom & barnen & sedan maila honom
 
 
Zacharias & samma Narinder i food courten i sectro 22 i Chandigarh
En av alla lekpatser i Chandigarh
 

Kommentarer

  • Lisbeth säger:

    Mina älsklingar så tråkigt att höra att ni är så dåliga i magen, verkar som Benjamin och Andreas har klarat sig bäst. Som tur är verkar det inte hindra er nämnvärt från att uppleva era omgivningar

    Kramar från Älvängen

    2015-06-22 | 20:01:57
  • Anonym säger:

    Oj vad mycket ni är med om 0ch kämpar på. Hoppas ni blir friska i era magar nu och bra att inte Andreas har drabbats. d är ju lite extra problematiskt för honom. Kram å gonatt från farmor som tänker mycket på er

    2015-06-22 | 21:53:36

Kommentera inlägget här: