domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Bonus slappar-dag i Dehli

Kategori: Allmänt

Idag har vi inte gjort mycket. Vi käkade frukost på Exotic Palace, där vi käkat middag igår. Killen som serverade oss hade antagligen sin första beställning någonsin & då drabbas av familjen Domingo är inte lätt. Först stå & titta länge medans vi velar, tjafsar & diskuterar frukost alternativ. Sedan ta emot samma beställning.
Så en kollega till honnom fick komma till hans assitsans. Vi hade beställt 2 fruktgröt till barnen. I Andreas frukost set ingick gröt eller muesli. När kollegan kom fram tyckte han bestämmt att "Det är bäst du tar muesli, då du ju redan beställt 2 gröt redan" med den naturliga auktoriteten hos någon som jobbar med mat.
Frukosten kom & den var helt ok.
Efter frukosten hade våra telefoner börjat inse att vi hade Vodafone sim kort i dem så Vi gick till försäljaren för att göra någonting med dem. Han ringde ett nummer & registrerade först mitt nummer & sedan var det Andreas nummer tur, men hans telefon har något fel på mikrofonen, så det gick inte, så ut med mitt mini sim kort ur min telefon, göra Andreas normal simkort till ett mini-simkort, ringa från min telefon, pilla ut simkortet ur min telefn & pilla in det i ramen för normalsimkortet & sedan in i Andreas Telefon igen. Varken jag eller Andreas trodde att det gick att göra så, men det gick visst bra. När telefonerna var fixade försökte vi hitta vad som såg ut som en liten park & ett Hanuman tempel på google earth. Det var ett stort träd  ett Hanuman tempel. Som i de flesta tempel här, så finns det statyer på andra gudar med inne i templet & över dem står skyltar på Hindi vad de heter. Jag lyckade läsa alla skyltarna! Jag känner mig nog som barn gör när de nästan knäckt läskoden & plötsligt kan läsa skyltar. Det tar lång tid att gå någonstans, för jag vill stava mig fram på alla skyltar på Devangiri vi ser!
Efter att vi offrat tagetes gerlanger & rosblad till Hanuman & Shiva gick vi vidare & där var Metron. 
Så, in & köpa Metrokort som gäller 10 år från sista laddningen & åka till Connaugh Place. Där gick vi in på Coffe Caffe a day för macka, cappucino, Strawberry blast, green apple bliss & Spicy exotic juice. Mumsigt, men barnen klagade på att det var lite starkt. Ät & vänj er var vårat svar. Så de åt & vande sig :) 
Efter lunchen gick vi till en bokaffär & jag fick köppt mig någon typ av barn serietidningsbok på hindi som jag skall läsa  på tåget imorgon.
Zacharias & Benjamin har pratat om ett snacks som finns här i Indien i typ 2 år (vi hade köppt med oss ett lager hem förra gången) som är jättestarkt, så jag köppte en liten påse & hela familjen njöt av våran första kurrkurre på 2 år!
För att ungarna skulle få springa av sig en stund gick vi in & slappade i parken som finns i mitten av Connaugh Place fram till middagen då vi tog Metron tillbaka igen. Väl tillbaka på Metro stationen så tänkte jag att vi skulle gå av på andra sidan Metron, för att se om vi kunde hitta Shiva templet Zacharias gäna ville gå till (Han hade truligt sagt att '"Jag vill gå till ett Tempel" när vi sagt att vi skulle till hotellet. Knepiga barn, andra barn tycker föräldrarna är görjobbiga när de skall in i alla kyrkor & våra barn blir sura om vi inte går till tempel här..) I vilket fall, vi kommer ur metro stationen på "en annan sida" vilket gör att vi får gå runt & över en stor gata, med risken för våra liv för att sedan hamna.... precis där vi gick på metrostationen..... Ok, vi går runt huset som fanns där & hittade tillslut Shiva templet & vi kunde gå in & be lite & få lite prasada.
Upp till hotellet & försöka boka hotell i Shimla... Inte så lätt då det är hög säsong där.. men vi har nu lyckats boka Spars Lodge första natten & därefter Sansar Hotell de andra nätterna fram till 21/6.
Middag intogs på Satyam Café. Ok, men inte mer.
Andreas har även idag fått "Special Te" i te-mugg (=Öl, men de flesta restauranger här har inte alkoholtillstånd, så de säljer Special Te istället) Andreas kom på att Special te, som egentligen är röd Kingfisher passar rikigt bra till koriander, en smaksensation som han råkade ramla över igår.
Påväg tillbaka till hotellet gick vi in en annan gränd än vi brukar gå & hamnade på en annan del av Pahar Ganj vi aldrig sett innan. Spännande & roligt enligt mig, farligt enligt Zach, Andreas & jag bestämde att om vi inte hittat till hotellet på 10min skulle vi ta en rickshaw, då vi båda kan bli lite bångstyriga här i Indien med att gå till någonstans vi tror vi vet vart det är.......
Nu är vi på hotellet & skall sova. Imorgon bitti åker vi 7:40 till Kalka. 
Våra Indiska telefonnummer: 
Andreas: +917838422358
Sandra:   +917838409357
 
Benjamin har ordet:
inan vi la oss så durhcade vi sen lekte jag och zacharias och under tiden skrev mamma här och nu är det min tur
 
 
 

Kommentarer

  • Kicki säger:

    Det verkar inte gå någon större nöd på er, det ska bli såå roligt att följa er på resan! Ha det så bra tills ni hör av er igen 😊

    2015-06-15 | 18:50:27
  • tomas domingo säger:

    parece que es mas facil para vosotros encontrar en Dehli que para mi encontrar en Skepplanda

    Svar: encontramos en algunos partes en Dehli
    Sandra Domingo

    2015-06-15 | 19:01:53

Kommentera inlägget här: