domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Christmas Eve

Kategori: Allmänt

God jul!
 Vi började julafton med att köpa tågbiljetter till Cochin. Vi började med att gå till biljettbåset som finns på samma sida av järnvägen som vi är på. De kunde inte hjälpa oss, då vi inte ville åka idag, utan vi fick gå över till andra sidan. Där skulle man fylla i den sedvanliga lappen där man helst ska skriva in vilket tåg man skall med och tiden man ska åka. Då alla tåg till Cochin är fulla och har väntar lista på minst 43 personer hade jag inte skrivit upp tågnumret vi vill med. På andra sidan av järnvägen (den sidan vi var på först) finns en information, där man kan få hjälp med sådana saker.. vi gick inte tillbaka utan fram till kassan med en halvt ofylld lapp. Jo, vi kunde ju komma med på väntelistan om vi ville, ville vi det? Mitt svar var "vi vill åka härifrån till Cochin 26 december!" Ok, svarade herren bakom luckan, ni får  väntaliste biljetter i AC 3 tier klassen, så kan ni gå på hur det än blir. Bra! Vi kan åka härifrån 26 december, ända risken är att vi får stå upp hela resan. 
När vi kom tillbaka till hotellet, så ville de ha betalt för hela vistelsen, då jag nu har tjafsat med hotell direktören 3 ggr, och han hela tiden hävdar bestämt att jag inte betalt någonting, och han dessutom är otrevlig när jag pratar med honom, så orkar jag inte tjafsa mer, utan betalade snällt hela summan de ville ha betalt. 19765 rupies. När vi betalat, så frågade vi efter våran tvätt och påpekade att vi dels att vi fått tillbaka underkläderna utan att de blivit tvättade, samt att vi saknade en del andra kläder. Efter en lång stund så gick de med på att vi inte fått våra kläder och de skulle komma till rummet inom några min. Om underkläderna som inte var tvättade sa herren i receptionen "this is the State of Kerala, we dont wash underwear" denna mening väcker så många frågor! Är det en generell grej? Att ingen i Kerala tvättar några underkläder? Använder de inga underkläder? Om de för det, slänger de dem efter varje användning (det skulle iofs förklara alla stånd här som säljer underkläder)? Har de pappers underkläder? Finns det ingen tvättinrättning i hela Kerala som kommer vilja tvätta våra underkläder? Varför vill de inte tvätta våra underkläder?
Nåja, efter betalning, fick vi våra tvättade kläder och vi softade på rummet med lite godis och radio julkalendern. 
Sedan tog vi oss ut i vimlet. Lunch intogs på Kismat . Jag och Andreas tog en Kerala meal (kannur thali) som bestod av lime pickel (mums) bönor, fisk gryta, grönsaks gryta, ris och en grönabönor och kokos röra. Vi beställde även in en friterad aily aily fisk som smakade lite som makrill. Ungarna höll sig till Chicken 65. Efter lunchen tog vi oss ut till Payyambalam beach med en rickshaw. Några rupies inträde till parken som låg innan, sedan ner till en lång sandstrand. Det fanns inga omklädningsrum, så denna gången klädde jag om på stranden, även denna gång utan att visa någonting. 
Badet var skönt med det var stora vågor som är mysiga att dyka igenom om man står på rätt ställe, råkade man stå vid nedslagsplatsen var det inte så mysigt, men det var roligt att bada i vågorna. Efter att vi badat en stund var jag i akut behov av en toalett, så tillbaka till parken, som Andreas hade biljetten så fick jag snällt betala igen, då toa bara fanns inne i parken. När jag gick tillbaka köpte jag en drake. Det var roligare än jag trott att flyga drake och perfekt vind för det på stranden! Efter en del sandlek och drakflygande var vi nöjda med badandet och strandlivet och började vandrade mot stan. Efter en  lååång stund hittade vi en rickshaw som först tog oss till en english Wine  shop, så Andreas kunde få köpa julöl. Sedan till hotellet för dusch innan vi traskade ner till KFC för att köpa julmat. Helt ok, men ingen ny snabbmatsfavorit för någon av oss. Efter middagen dansade vi runt granen och delade ut julklappar och hade videosamtal med våra nära och kära. Nu är det sovdags och imorgon är det sista dagen här i kannur, en mysig stad med mysig befolkning!
(null)
Årets julfoto
(null)

(null)
Solnedgång över Payyambalam beach
(null)
Denna örn betedde sig rätt knepigt, den flög lågt, tog en pinne, flög en bit och släppte den sedan, detta gjordes om typ 3 gånger innan de flög iväg.
(null)
Hundar vill också bada när ser är varmt
(null)
Begravningsplats mellan parken och badplatsen
(null)

En julbesökare!
(null)
Tivolit som fanns på stranden
(null)
Bark at the sun
(null)
Flyga drake ör roligt!
(null)
Julstrumpor!
(null)
Det lite mer sansade familjefotot

Kommentarer


Kommentera inlägget här: