domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Panambur Beach, Mangalore

Kategori: Allmänt

20/12-17
Mangalore
 
Goder Afton, Goder Afton båd herre och fru!
 
Nu är vi tillbaka efter en heldag på stranden. Rummet är städat och vi är alla duschade, men den där illröda färgen på vårt skinn gick inte bort med tvål😉.
 
I Indien har "Über" en konkurrent som jobbar efter samma princip och heter "Ola". De brukar ha ungefär samma pris, men till "Panambur Beach" var Über mer än dubbelt så dyr. Konstigt. Eventuellt är det så att Über tycker att chaffisen behöver ha något för sin återresa eftersom han inte kan ta körningar därifrån.
Men det sket vi i och bokade en Ola. Denne hade svårt att hitta oss och en man som stod jämte frågade om han fick ta telefonen från Sandra och prata med Chaffisen på hemspråk. Tack vare detta var bilen snart här.
 
Han körde oss ut ur staden, via Freeway 66, genom ett industriområde till stranden.
 
Även på den här stranden gick man in genom en stor båge/port via ett nöjes-/försäljnings-område ner till stranden. Men detta var finare än gårdagens ställe, trots att det ligger mitt emellan ett stort cementgjuteri och kustbevakningen.
 
Här var, trots rätt stora vågor, inte alls samma underströmmar som på Tannirbhadi beach och vi låg i vattnet i två timmar, gick upp och käkade god lunch på närmsta och största stället och blötlade oss i ytterligare dryga två timmar.
 
Vid alla säkerhetskontrollen under hela resan har vi fått bråka för att få dem att förstå att Zacharias är en kille och vakten in till omklädningsrummet visade sig vara en värdig motståndare. Efter att Andreas sagt "pojk" och "son" på Engelska, Kannáda och Hindi suckade vakten, tog emot sina fem rupies och släppte in "flickan" på herrarnas.
 Däremot hade de flesta av alla de som tog selfies med oss på stranden inte alls svårt att förstå att han var pojk.
Omklädningsrummen var inga höjdare, men mer om det senare.
 
Sandra och Benjamin hittade massor av fräcka snäckor, varav flera hade eremitkräftor (!?) I sig.
Zacharias hittade "bra-att-ha-prylar".
Andreas såg bara vatten. Och sand.
 
Vi smakade en juice som hette Mausambi (sweetlemon). Gott. Och en juice på musc melon, även den mycket god.
Under tiden vi drack våra juicer flyttades alla bord och stolar till andra sidan köken, då solskydd inte längre behövdes. Vi bytte om till civila kläder innan vi gick och satte oss för middag i skenet av den nedgående solen.
 
Sandras story
För att byta om fanns som sagt ett omklädningsrum för kvinnor & ett för män. När vi badat färdigt gick jag för att byta om. Samtidigt som jag skulle byta om skulle även typ 2 skolklasser med flickor byta om. I ett svenskt omklädningsrum hade inte det varit något problem, här blir det ett problem. Inne i omklädningsrummet finns 4 rum med duschar & 4 rum med toaletter. ALLA byter om inne i antignen toaletten eller i duscharna, så kön för att komma in någonstans var lång & oorganiserad. Efter att ha stått där en rätt lång stund för att komma in i något av rummen, insåg jag att det skulle dröja & som alla redan stirrade på mig, så kunde jag väll lika gärna byta om i det stora rummet. Nu skall vi komma ihåg att vi är i Indien, här tar man inte av sig alls, inte ens med folk av samma kön... det skall även nämnas att det finns inga krokar & golvet är blött & smutsigt, & bänken med handfat är blöttt, så det finns ingenstans att lägga eller hänga någonting...
jag hade virat om mig 2 saronger, så att de var som typ en känning, så nu med handväskan över armen, mina kläder invirade i en sjal, som jag häll med tänderna,  krånglade jag av mig överdelen av baddräcken, sedan på med bh. När bh var på insåg jag att jag knäppt in handväskan i bh, så knäppa upp bh igen, och knäppa igen bakom ryggen. På med öveldelen av salwaren, av med överdelen av sarongen. Sedan av med badräcken, på med trosor & byxor och av med nederdelen av sarongen. Allt medans alla saker skulle läggas i väskan som hängde över axeln, eller hållas i munnen, för det finns ju fortfarande ingenstans att göra av någonting... Med andra ord, jag bytte om i kvinnornas omklädningsrum, på samma, eller egentligen krångligare sätt än vad jag skulle byta om på en svensk badplats. 
 
Hem åkte vi med en ricksha som hittade vägar bara rickshor kan hitta. Vi blandade fritt mellan landsväg, grus-skump, gångbana och motorväg...
 
Nu ligger vi på rummet och softar. Ha det gött.
 
P.s. Vi har trettiotvå grader på dagen. Är det samma i Sverige?😜
 
En del av dagens lunch bestod av friterad Badge, helk ok fisk, pav bahji, chili paneer & toast till barnen
Cementjuteriet som var bakgrunden till stranden
Pannambur Beach
Solnedgång över pannambur beach
 
 
 

Kommentarer

  • Lisbeth o Tomás säger:

    Njut av värme sol. Här är det sol men inte mycket värme. Kram till er alla

    2017-12-21 | 10:36:33

Kommentera inlägget här: