domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Sista sightseeingen i Bangalore för denna gången

Kategori: Allmänt

Så var min sista helgdag kommen här i Bangalore, så jag bestämde mig för att åka in till centrum igen & kanske se något av de jag missade sist. Så en Uber in till ett Shiva tempel som skulle vara i en grotta enligt tripadvisor..
Kom dit, det var fint & det var litet & det hade 4 stenpelare ute på gårdern, en med treudden, en med Shivas trumma & 2 stycken som hade en skiva på toppen, jag har faktiskt aldig sett när jag läst om Shiva eller varit i tempel dedikerade till honom. Inne i templet så fanns Shiva Lingam som den skall & sedan skulle man gå igenom en väldigt låg gång under huset. Om vi säger så här, indiska kvinnor som är typ 20-30 cm kortare än mig gick dubbelvikta, så kan ni sedan tänka er hur jag gick igenom gången.... I gången, stod det en massa statyer på gudomar ut the Hinduiska Guda skaran. Efter man kommer ut ut gången får man de sedvanliga dropparna gangesvatten som man skall dricka några droppar av & sedan stryka över håret, så det gjorder jag på reflex... Det var bara det att denna gången var det inte bra så att de låtit några tulsilöv dra i den, utan man hade dessutom sötat vattnet med honung eller något liknande.... inte helt ultimat att få i håret...Sedan började jag vandringen mot Tippu Sultans palats, som jag ju missade sist jag var inne och snurrade i centrum. Denna gången hittade jag åde palatset & så var ett gammalt tempel som står brevis öppet, så det blev ett besök hos båda.
Nu när det är söndag tas gudomarna ut på en vandirng runt templet ute på stan. Anlednignen till detta är att någonting som är viktigt innom hinduismen är det som kallas Darshan. Darshan är att guden ser dig 6 att du ser guden i en enkel översättning. I en lite djupare förklaring är inte bara att guden ser dig eller du ser guden, utan det är ven att guden ser dig för exakt den du är, med alla dina svagheter, styrkor & behov. samt att du ser guden, för den storhet guden har. Med andra ord är Darshan lite mer än att titta på en symbol, eller en idol av en guddom, Darshan är att verkligen SE & bli SEDD. Så, för att så många människor skall få möjlighet att få darshan, så tar man ut idolen på en vandring runt staden. Det hör till saken att här i söder är idolerna väldigt långt bort från besökarna, ofta långt inne i ett rum, inte sellan bakom ett galler...
 
Tippu Sultans Fort var rätt litet, men fint med många valv & jag menar mångder av valv, för att vara så litet so det trots allt var. Tippu avskydde britterna mer än de flesta & slogs konstant med dem. Bland annat lät han göra en speldosa som föreställer en tiger som har besegrat en brittisk soldat. Om man vred upp speldosan, så lät den som en tigesr rytande, samt soldaten som roppar help!
 
Efter Tippu sultan tänkte jag mig ta en ricksa till en spelande fontän. 100 rs skulle det kosta & så ville han att jag skulle in i en afär med, nej tack sa jag & gick, då kom nästa, 100 rs sa han med, ok sa jag, om du lovar att inte ta mig till en affär. Om du tar mig till en affär betalar jag inte. nejdå, han lovade, tills jag satt mig i rickshan, för då kom brochyren om en fantastisk siden sari affär fram. Jag blev väligt arg, gick ut ur rickshan & sa, i en inte så lugn ton, för att vara ärlig, i en väldigt arg & högljud ton. "Du borde skämmas! först tar du ett överpris, det är 3.5 km dit,  sedan tycker du dessutom att jag skall shoppa på vägen" & så gick jag. Jag gick även idag igenom byggarbetsplatsen. När jag kommit igenom den kollade jag google maps för att kolal vägen & kom då fram till att fomtänen inte öppnar förrens sent på kvällen, så jag hoppade den, istället gick jag igenom KR marker området igen. Försökte köpa en helt fantastiskt vacker blå & svart sjal tille tt bra pris, men se det gick inte, för jag hade bara en 2000 rs sedel, det är det ända man kan få ut av bankomaterna här & väldigt få har växel här, speciellt inte om de står & säljer saker på gatan.... Så, det blev ingen sjal... Men jag hittade hem istället & lyckades växla min sedel på urger king, som inte alls har en speciellt god burgare här...
Sedan åkte jag hem & gjorde de sista inköpen innan det är dags att åka hem på lördag.
 
 
Chilisar på tork på trotoaren
 
Fiskförsäljare, jag har ingen aning om vart fisken komem rifrån, det finns några små sjöar runt om i stan & det finns en rätt stor sjö utanför stan som jag vet att de tar en del av kranvattninget ifrån..
 
Byggarbetsplatsen jag traskat över 2 ggr nu, antagligen är det för metron, som väll skall bli klar om 3 månader & som enligt deras app  google maps redan är klar....
 
Väldigt röda morötter i affären,  det finnsäven de vanliga oranga morötterna. Men dessa är större & finare.
 
En av skivorna utanför Shiva templet
 
Taken på alla tempel här i Bangalore ser ut på detta sättet, färgsättnignen är lite olika mellan dem & gudarna som är avbildare är olika, men alla har de samma typ av tak
 
Några av valven i Tippu sultans fort
 
 

Kommentarer

  • Lisbeth%2525252520Domingo säger:

    Templen är väldigt vackra tycker jag. Kan du tänka dig återkomma även till den södra delen nu?

    Svar: Skulle definitivt vilja spendera en semester period här i söder och åka runt. Finns massa spännande ställen jag vill besöka här nere i söder.
    Sandra Domingo

    2017-02-05 | 19:14:35
  • Stickan säger:

    Är sista bilden med selfiepinne?

    2017-02-06 | 20:53:08

Kommentera inlägget här: