domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Bengaluru runt

Kategori: Allmänt

Så, då blev det lördag & dags att utforska Bengaluru!
Jag började med att boka en Uber till Indira Nagar Metro station. (Ja, jag envetnas med att äka komunalt om det finsn möjlighet till det) Köppte mig ett Metrokort, kollade Metrokartan de hade på stationen, Jo, det skall gå en Metro till Lalbagh. Jag skall ta den lila från Indira nagar mor Mysore road, gå av på Kempegowda station & byta till Grön linje. Perfrkt, även Metrons app & Google maps tycker att det finns en metro vid Lalbagh.  Så, glad i hågen hoppar jag på lila linje, knöigt som vanligt med ändå en bekväm resa. Går av vid Kempegowda station & även där finns en karta att Grön linje skall gå till Lalbagh. Det finns skyltar i taket som visar vart jag skall gå, dock är de lite förvirrande, så jag går först ut genom spärrarna för att sedan gå in igen... Går mot skyltninen som visar spår 4, som då är det spår min metro, enligt alla kartor & informationsskyltar, skall gå ifrån. Går i en lång gång, för att komam fram till en byggarbetsplats, ok de bygger om, det kan de ju få göra, jag år igenom mot mitt spår.. Då komemr en säkerhetsvakt & frågar vart jag skall. Lalbagh svarar jag. Jaha, nej, se det går inte. Den Metron är inte klar förrens om 3 månader... Okej.. hur tar jag mig till Lalbagh då? Jo, det gör man med buss som går utanför.. Ok, då är det bara att gå ut från Metron då, Hitta en busshållplats. Det visar sig att precis utanför finns en busscentral. För er som nu får en fin bild av Göteborg ordnade centralstation, kan glömma den direkt. 
Det är bussar exakt överallt, folk går överallt, den är enorm, jag upplever den som mer elle rmindre kaos... Jag frågar en om buss till Lalbagh & får reda på att då skall du till den andra busscetralen tvärs över gatan, detta är busscentralen för långfärdsbussarna. Ok korsa gatan, som när man säger det såhär låter som en enkel sak att göra... Det är det inte, tricket är dock att hitta en lucka & gå ut i gatan som om man äger gatan, då stannar bilarna, eller, det har de gjort hittills i allfall...
Så jag kommer över till andra sidan. En ännu större busscentral, med ännu fler bussar & ännu fler folk & ännu mer kaotisk i mina ögon. Ok, jag går över där alla bussar kör & hittar tillslut en plattform, frågar vilken plattform som bussen till lalbagh går ifrån. 15 får jag reda på, jag är på 27... tittar mig runt & ser 15, rätt nära om man går ut där bussarna går, låångt bort om man skall gå som det nog är tänkt att man skall gå. Jag korsar där bussarna skall gå & kommer över till plattform 15. Frågar en konduktör om detta är bussen till lalbagh. Nej, plattform 22 svarar han... Okej... jag går längst plattformen & frågar en annan konduktör, Plattform 12 svarar han... på plattform 12, som inte är så långt från där jag är frågar jag igen & jo, den går till lalbagh. Så på bussen & iväg till Lalbagh. 
Lalbagh är en stor park inne i Bengaluru som just nu dessutom inhyser en blomstershow. Det första som möter mig när jag komemr in i parken är instalaltion av snövit & de sju dvärgarna som trädgårdstomtar.
Jag fortsätter gå & hittar en som säljer fröer, så jag köper några. Hoppas de funkar att odla hemma.
Sedan komemr jag till blomster showen. de har alltså byggt upp olika figurer av oasis, elelr liknande & sedan satt dit mångder med blommor. Det är fina installationer, bilder av figurerna ser ni längre ner.
I parken har de även en liten marknad, så jag köper lite smycken & anna bling & någonting jag aldrig trodde jag skulle köpa, en selfie pinne... Om man är på resa själv & man får önskemål om att lägg aupp bilder på en själv, så har jag dock insett att en selfiepinne inte är så dumt trots allt...
Så, efter parken bestämde jag mug för att åka till Bulltemple, jag kollade kartan & inser att det är längre än jag först trott, så jag tar en ricksha dit. Så,nu har jag fått åkt ricksha med. Det gjorde mig av någon anledning lycklig att få åka ricksha.
Framme vid templet så köppte jag mig en grillad majskolv, lika god som de brukar vara, tyvärr har jag inte kommit på tricket än, så jag ehöver öva lite till hemma innan jag får dem så perfekta som de får dem här.
Inne i tempel området finns det tjurar i olika inhägnader & huvudtemplet innehåller en jättestor staty av en tjur. rätt fräckt & fint.
Efter bulltemple försökte jag gå till Tippu Sultans summer palace. Jag missade det antagligen... Men ok, det kanske inte var då viktigt, så jag fortsatte mot Bengaluru fort. 
Jag följde skyltarna & där uppfattar jag som att vägen tar slut, för där är det en stor byggarbetsplats (antagligen för metron då...) Jag frågar en person hur man tar sig till bengaluru fort & jo, man går in i byggarbetsplatsen... så det gör jag. Bygg arbetsplatsen har alltså staket runt sig ab plåt, men det finns en liten ingång, så man kan gå in där, så det gör jag, med en massa andra människor. Längst byggarbetsplatsen finns det en massa affärer bland annat en affär som har rullstolar & bostadshus. När jag korsat byggarbetsplatsen, så hittar jag fortet, eller, det som finns kvar av det, som antagligen är ett litet hörn av ett en gång antagligen rätt stort fort.. eller så var det ett fort för pysslingar.... 
Då fortet var så litet, var det snabbt överstökat &  ett stort shopping område rätt nära hägrade, med trånga gränder & affärer precis överallt. Jag hittade en affär som sålde salwar tyg & inhandlade 5 stycken & fick 100 rs i rabatt. Så nu skall jag till skräddaren igen & se om de är nöjda denna gången, annars måste jag hitta en annan...
efter shopping området fanns plötsligt när jag går där en Metroskylt! vilken lycka! Hoppar på Metron & tar mig till MG road, eller Mahatma Gandhi Road som MG road antagligen är en förkortnign av. MG raod finns i alla städer tror jag & jag har inte förrens nu fattat att det antagligen är en förkortning av Mahatma Gandhi.. 
I vilket fall, där på MG Road, skall det finnas en massa bokaffärer & en massa andra affärer med för den delen. Hittar till dem, då jag glömt vilka böcker som var på min lista köpptes inga böcker denna dagen. Ute på gatan sålde en man guava, som jag köppte & smakade på, den var helt ok, inte fantastisk men ok. Så, nu har jag då skal av en guava i ett tidningspapper & ingen papperskorg i sikte. Så jag går mot en ny bokaffär & där hittar jag en spann, som jag uppfattar som en skräpkorg, slänger mina grejer där & går in mot affären, då kommer en sur vakt & skäller på mig på Kannada... det hjälper ju liksom inte, jag förstår inte, men kontentan av det hela var nog att han inte tyckte att spannen var en papperskorg... 
Så, nu är batteriet nästan slut i min mobil & jag har itne fått med mig en laddad batteripack, så det är dags att ta sig hem. Tar metron till Indiranagar & försöker boka en uber, får ett felmedelande när jag skall välja vart jag skall åka, försöker igen & plötsligt talar appen om att en chauför är på väg... chaufren ringer & vi lokaliserar varandra, men nej, han har inte heller fått någon destination.. grejen är att man generellt måste ange vart man skall i appen... men någonting var uppenbart fel denna gången, jag förklarar art jag skall & att jag tyvärr fick fel i appen när jag skulle skriva in destinationen, men att appen ändå skickat dit en chauför.. Han upprepar Marathali ett par gånger, pratar i telefonen några gånger & uppredpar Marathali, vilket är området jag bor i. Men han kör mig till rätt ställe & allt går bra.
När jag skulle ut för att äta gjorde jag antagligen det farligaste jag gjort sedan jag kom hit. Jag korsade en rätt trafikerad gata i mörker utan reflex.. jag har en med mig, men jag glömde ta med mig den, naturligtvis.. Jag kom äver gatan utan större problem.
Mat intog på ett ställe som hetter Golconda chimney som jag fått rekomendationer om att det var bra. Tog en malai kofta & blev rätt besviken... Efter middagen på väg tillbaka till hotellet, så gick jag förbi ett stort köpcentra där ja fick inhandlat min roti maker. Så, nu skall jag göra massa chapatis, rotis & tortillas efter att Andreas ändrat kontakten till en svensk kontakt... Måste snart kolla hur mycket det kostar att ha övervikt på flyget hem... det finns en risk att det kan bli lite fler kilo hem än de tillåtna 23....
 
 
Blomsterflamingos
 
TajMahal. Blommorna den är gjord av är röda & gula rosor.
 
Blomsterberg
 
Elefant
 
Fjärilar
 
Glass
 
 
Kanin
 
Ruchkanor
 
 
Hjärbågar beströdda med blommor
 
Påfågel
Jag vid en sjö som fanns i lalbagh, massa näckrosor!
Min grillade majskolv, Bakom ser ni han som gjorde den & vagnen han har för att tillaga denna läckerhet!
 
Bulltempel i den stil som de flesta tempel är i här i Bengaluru, 
Själva tjuren som finns inne i Bulltempel
 
Jag framför porten in till bengaluru fort, 
 

Kommentarer

  • Lisbeth%252520Domingo säger:

    Jätteroligt skrivit om din dag tycker att du modig och vi är glada att läsa om det när du är helskinnad tillbaka från dina äventyr
    Kram från mamma o pappa

    Svar: Vad glad jag blir!
    Sandra Domingo

    2017-01-29 | 11:05:54

Kommentera inlägget här: