domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Byte av hotell, förlovningsfest & vigsel

Kategori: Allmänt

Igår var det dags att byta hotell, så jag beställde en Uber som hämtade mig på rätt ställe & släppte av mig på nästan rätt ställe. Att det blev nästan rätt ställe var inte chauförens fel.
Här i East Kolkata township, som området jag nu är i heter, finns 2 hotell Hiland.
Ett Hotell Hiland International, där taxi chaufören släppte av mig, som inte tar emot gäster från sverige enligt agoda & ett Hotell Hiland Inn, som enligt Tripadvisor heter hotell Highland inn...
Ja, förvirringen är total som ni förstår. 
 
Nåväl, jag gick in på Hiland International, och jo, det var fel, men de följde mig till mitt hotell som då heter Hiland Inn & som ligger typ 10 meter från Hiland International...
När jag satt i taxin så ringde Abhisek & sa att han hade förlovnings ceremoni idag som han ville att jag skulle komma med på. Ok, svarade jag & kände en viss panik, jag har inte kläder till 3 tillställningar!
 
Så checka in snabbt & sedan ut & leta kläder att ha på mottagnignen som är i övermorgon..
Här ute ligger 3 köpcentrum.Akropolis, Chambers mall & New Ashkbah mall.
Så Jag börjar gå gatan fram, hittar en klädaffär med kläder jag inte kan ha, så nej, det blev inga kläder där.
Nästa stopp får bli Akropolis. Akropolis är enormt & flashigt & väldigt nytt & ser ut som våra köpcentrum, fast lite mer på något sätt.
När jag kom in där fick jag samma känsla som jag fick när jag var med min kusin Celia i ett köpcentrum som heter La Vaguada, överväldigande & rätt tomt....
Köpcentrat har massa våningar (20 läste jag någonstans) jag gick 5 våningar upp, hittade inget & gick ut igen, men jag skall ge det en chans till imorgon tror jag...
Nästa köpcentra blew New Ashkbah mall, litet, mörk & med små små stånd typ, hittade tyg till en salwar, men jag har inte hittat någon skräddare så det hjälper liksom inte....
Vidare till Chambers Mall, som är i princip övergivet... en nagel studio & en elekronik affär som håller på att flytta.... det är något väldigt sorgligt med tomma köpcentran...
 
Så, tillbaka till hotellet, googla lite på området, hittade en affär som skulle ha Sareesar som ligger lite in i det området där jag har mitt hotell, så ut igen med google maps i högsta hugg & leta efter affär. Promenaden tog mig in i bostadsområden, till en liten flod som korsar området, över en bro & där skulle det vara enligt Google maps. Men, se där fanns inga andra affärer än ett ställe som skriver ut saker, gör kopior & laddar telefoner....
Ok, jag börjar bli desperat, men det hjälper liksom inte ute i ett bostadsområde, så ja började gå mot hotellet, men på en annan väg. Någonstans på vägen ramlade jag på affären, men det låg inte alls där google hävdade att den fanns, den fanns väldigt mycket närmare mitt hotell...
Så, där hittade jag en Salwar som jag köppte. Salwaren är svart med typ prickar & vita broderier runt halsen. Hade jag vart i Rajasthan hade jag sett den mer eller mindre som en finare vardags salwar, men de som hade affären hävdade att den var fin nog för en bröllops mottagning....
 
N'r jag hittat kläder inser jag att jag har ingen aning om när förlovnings ceremonin börjar, så jag ringer & får reda på att hans bror komemr & hämtar mig 19-19:30. Jag är färdig 18:30, jag hämtas 20....
Förlovningsceremonin var vacker & paret var vackra. det var en del välsignelser från parets föräldrar & present givande, sedan gick han ner på knä & de bytte ringar. 
Sedan blev det middag & jag satt med Abhiseks college kompis Arjun som lärde mig hur man äter med högerhanden. Det var många andra gäster som också kom med tips & goda råd för hur man skulle göra. Samt erbjöd mig en sked. Men jag tänkte att det var läge att lära sig detta nu.
Efter maten blev jag körd hem.
 
Idag skulle jag bli hämtad vid 9 tiden. Samma visa idag, jag är klar 8:30, ja blir hämtad 10:30... Jag är inte helt i synk med indiens syn på tider....
Jag blev körd till en lägenhet där jag träffade Abhisek, sedan så fick jag skjuts till JMS Villa Garden, där själva vigseln skulle hållas.
Där hade de dukat upp frukost, så idag har jag lärt mig uppskatta masala Dosa till frukost.
Själva vigseln tog många timmar med en massa spännande inslag. Jag tänker bara skriva on en del, för jag orkar inte sammanfatta 3-4 timar ceremoni här...
 
Det började i allfall med att brudens föräldrar välkonade brudgummen, som komemr tillsammans med bruden i en blomstersmyckad bil. Sedan är det en massa böner med brudgummen, hans föräldrar & panditerna. Sedan så går Abhisek iväg & hotar att han skall flytta till Kailash & bli asket om han inte får gifta sig med Deepika, Deepikas föräldrar övertygar honom om att han skall få sin Deepika, om han bara inte ger upp det världsliga livet, när han väl accepterar, så öppnas ett svart parasoll bestrött med stjärnor över honnom & han duschas med blommor
Nu är det dags för bruden & brudens föräldrar att bli välsignade av panditerna, under tiden är Abhisek & byter kläder. Innan brudgummen kommer tillbaka hängs ett skynke upp framför bruden & brudgummen får inte se henne på ett tag. 
Efter massa ritualer som innefattar land annat dekorerande av 7 små stenar, kastande av ris på paret av både panditer, föräldrar & gäster, Bruden får en sari att lägga över axlarna, ghee hällande över en eld och mycket annat, så komemr man fram till den delen då de skall avge sina löften, detta görs i samband med att brudens sari & brudgummens dupata (scarf, typ) knyts ihop & de går sjuvarv runt elden, mellan varje varv, så lovar de varandra saker, som att alltid ta hand om varandra, alltid lyssna på varandra & andra sådana saker, samt att de välter en av de dekorerade stenarna efter varje varv. De 3 första varven gich Deepika först & de 4 sista gick Abhisek först. Sedan så har brudens syster tagit brudgummens skor & han måste köpslå för att få tillbaka dem. Därefter så tackar man solen?
Sedan sätter brudgummen det röda strecket i pannan på ruden, som symboliserar att hon är gift.
Sedan så skall de leta efter Abhiseks förlovningsring i en skål med vatten & blommor, Om jag förstod det rätt, så är det den som hittar den som kommer bestämma i förhållandet. De hittade ringen båda två samtidigt, så det beetyder samförstånd i äktenskapet. 
När den Karnatakiska delen av vigseln var över, körder en snabb variant av en Bengalisk vigsel, som innefattade bland annat; hällande av prasada & ghee i elden, bytande av blomster-halsband, hällande av vatten på en sten & även här fastknytande av sari & dupatta & 7 varv runt elden, men denna gången i följd & med brudgummen först. Även här skall brudgummen sätta dit den röda strecket i pannan, men här skulle han hälla det på henne med en liten gyllene spatel istället.
Efter vigseln så serverades en fantastisk buffé med jättegod indisk mat, bland annat lachi (puri) & en fantastisk linsgryta. Jag slog följe även denna gången med Arjun & satt med Abhiseks collee kompisar & käkade.
Efter maten blev jag skutsad till hotellet.
Imorgon så skall jag nog försöka ta mig till Dackshwinar temple & eventuellt mothers house, men vi får se hur det bli, kan hända jag tar Kali ghat templet istället & så skall jag ut på jakt efter någon typ av kort att sätta på presenterna som jag skall överlämna på fredag.
Det blir inga foton på Deepika & Abhisek, då jag inte vet om de tycker det är ok att jag lägger ut deras bilder här. Jag skall fråga på fredag om det är ok & om det är ok, så komemr bilder från förlovning, vigsel & mottagning på lördag elelr söndag
 
Den blomsterprydda bilen
 
Gata här i East Kolkata township, i bakgrunden ser ni köpcentrat Akropolis..
 
 
Enligt google maps är detta en hyffsat stor väg,.....
 
Fina stola för förlovningsparet att sitta på unde förlovningsceremonin
 
Dinosaurier som möter en när man går in i Akropolis...
 
En bild på dinosaurierna uppifrån
 
 

Kommentarer

  • Maken säger:

    Jag, som själv var darrig i knäna och höll på att svimma efter 20 minuters svensk vigsel, förstår inte hur man kan hålla ihop sig själv i 4 timmar!?
    Läser "prästen" före, eller har de dessutom memorerat alla löftena?

    Svar: Prästen löste före på sanskrit, sedan skall de repetera vissa saker på sanskrit, men det verkade dessutom som att prästen förklarade för den på bengali? vad som hände vad de skulle säga & varför.
    Sandra Domingo

    2017-01-18 | 22:08:53

Kommentera inlägget här: