domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

En magisk förmiddag & en massa bokaffärer

Kategori: Allmänt

Jag ställde klockan på 7:30 idag för att komma iväg tidigt till Shiva templet. Jag gick upp, åt frukost & insåg att jag hade ont i exakt hela kroppen, så jag bestämde mig för att vänta lite med dagens äventyr.. Istället uppdaterade jag bloggen från gårdagen, då det inte gick att göra igår på grund av dålig intenetuppkopplingr.
När bloggen var uppdaterad mådde jag bättre & beställde en Uber för att åka till Shiva templet. Den skall komma om 1 min enligt appen så jag går ut. Chauföen ringer & pratar inget språk jag kan... Han frågar var jag är, jag svarar att jag är utanför Treebo i Marathali, alternativt utanför Holy flames som restaurangen heter. Han frågar igen var jag är + en massa på ett språk jag inte förstår. Jag svarar igen vart jag är, samt att jag bara pratar engelska (nej, jag klarar inte än att förklara vart jag är på hindi...) vi upprepar proceduren typ 10 gånger & jag känner att det kanske är dags att ge upp detta... Tillslut hittar vi varandra i allfall & han kör mig till templet.  Innan man kommer fram till templet står ett hus som ser ut som ett sagoslott, mitt bland alla andra hus & bakom en bensinstation.... Jag hittar ingången, som är beläget i ett garage,  priset för templet är 100 rs eller 150rs eller 250rs.. fråga mig inte vad som är skillnaden på de olika biljettprisern, men jag betalar 250 iallfall... fortsätter genom ett garage & in i templet.
Inne i templet finns en jätte Shiva staty & man går igenom det som i en labyrinth. Första ettappen är att be till Ganesha, som alltid skall tillbes först i alla tempel. Ganesha är elefantguden som bland annat tar bort alla hinder. Därefter fortsätter vandringen in i en konstgjord grotta in till en is shivalinga, som skall vara typ  en kopia av den riktiga islingam som finns upp i Himalay. Efter att man tillbett den så kommer man ut & där står en pandit & man häller mjölk över en lingam samtidigt som man säger ohm namah Shivay & får en välsignelse. Sedan fortsätter färden genom ytterligare en grotta där man kan läsa om alla 12 Jyotrilingas som finns i Indien & vad som är speciellt med dem. Därefter kommer man fram till statyn as Shiva som är enorm. Sedan är det dags för en välsignelse till & att kasta ett mynt i en konstgjord sjö som skall vara som Mansovar lake i Himalaya, där Shiva sägs bo. Därefter går man vidare till ett rum där man cirklar runt gudomen, jag gick 3 varv, tror egentligen man skall gå 7.
Nu är detta en rätt klinisk beskrivning över någonting jag tyckte var en helt fantatisk upplevelse. Jag blev lycklig där inne, jag fann ro, det var fint, det var fantastiskt! 
Efter templet fanns de vanliga religiösa affärerna, så nu har jag köppt mig några shiva lingams till. Ja Andreas, snart har jag förvandlat vårat hem till ett Shiva tempel :)
Sedan så kunde man köpa böcker om Shiva & det gjorde jag, naturligtvis...
 
Så efter denna upplevelse så bestämde jag mig för att gå till Library Pub på Leela Palace, som jag läst skulle vara ett fint ställe. Jag gick in i detta lyxhotell, fick hjälp att hitta baren, alla var jätte trevliga & hjälpsamma, som de brukar vara på den typen av ställen. Så jag hittade Library bar, beställde mitt kaffe & satt & njöt av en fin omgivning i ett rum som var övermöblerat med stora skinnsoffor & skinnfotöljer, rustningar på väggarna, fina vitrinskåp med böcker, ett fantastisk onamenterat tak & fina speglar. I bakgrunden var det någon liveasrtist som spelade, på det hela en trevlig upplevelse. Servitrisen frågade efter rumsnummer & jag svarade att jag inte bodde där, men att jag läst om stället & ville se det. Hon kom med kakor, jag inte testade. När jag skulle betala svarade Pallavi, som servitrisen hette, att hon bjöd på kaffet, då jag bara ville se stället! En sådan känsla! Det är ju nästan att jag kan tänka mig att i framtiden kanske betala de pengar ett rum där kostar & stanna 2 nätter! Det trodde jag aldrig att jag skulle säga om ett hotell, någonsin... Hotell är inget jag vill betala speciellt mycket för generellt, Hotell är bara en säng & eventuellt ett bra wifi...
 
I vilket fall, efter kaffe så skall jag ta mig till Indiranagar metro för att ta metron till MG road & bokaffärerna. Hittar en ricksha & frågar om priset, han ser lite konfunderad ut, så jag frågar om det kanske är för långt. Nejdå, det är inte för långt, men han vill köra på taxameter!! Det har aldrig någonsin hänt tidigare att någon ricksha förare vill köra på taxameter! Vi har tjatat oss till det ibland, & lyckats, ibland, efter mycket tjafs & övertalning! 
 
Jag kom till MG road utan problem & in i de 2 bokaffärerna som ligger där, fick hjälp & kaffe av de som jobbade & köpte några böcker, dock hittade jag inte Sultana´s Dream, som skall vara en indisk variant av Egalias döttrar, fast från 1905!! För er som inte läst Egalias döttrar kan jag berätta att de handlar om en helt matriakalisk värd, där kvinnorna är de som har makten & dikterar allt. Killar har PH (penis hållare) ogifta män kallas herrken, Män ses som de som bäst tar hand om hus & hem & det är män som förväntas göra sig fina & passa upp på kvinnorna. Språket är annorlunda, det heter inte människor, utan kvinskor bland annat. 
Efter bokletande var det dags för lunch, hittade en vegetarisk restaurang som serverade thali! Så det fick bli en sydindisk variant & den var fantastisk!! Så god!
Nu har jag snart ätit allt som är mer eller mindre obligatoriskt för mig att äta här. Det ända de inte har här är de fantastiska kakorna de gör på gatan uppe i norra Indien, som jag försökte göra hemma med ett totalt misslyckat resultat...
 
Så, efter maten var jag redo att försöka hitta ett par skor till mig, då mina sandaler håller på att falla sönder & jag i princip inte kan med att gå till jobbet i dem mera... Hitttade ett par sandaler snabbt & enkelt inne i en vettig skoaffär, vilken lycka! inget tjafs om att jag skulle ha bling skor, eller högklackat eller något annat, han förstod direkt när jag sa att jag ville ha någor enkelt, frågade efter storlek & gick och hämtade, inget tjafs! Bara en fråga naturligtvis om jag kanske ville ha ett par finskor med, men inget tjat när jag sa nej!
 
Resan hem med Uber gick bra fram till jag skulle betala, då gick det inte att få kontakt med servern för chaufören... Efter att vi väntat rätt länge sa han att han trodde resan skulle kosta 120 rs. Jag sa nej, jag tror 130 & betalade 130 & gick ur. Efter typ 1 timma så visade Uberappen priset, som var 129,70 rs...
 
Jag gick in på hotellet & de frågade om allt var till belåtelse, jag svarade att min toalett läcker & att jag behöver antagligen en instruktion för hur man spolar, så det inte läcker varje gång jag spolar, alltså, den läcker inte ut på golvet, det är bara att den alddrig slutar spola.. De skickade en kille som tittade på det & som sa att jag skulle ringa receptionen varje gång jag ville spola... Kanske inte en så smidig lösning, men ja, ja...
Jag gick till skräddaren med mina nya salwar & jo, dessa var ok att göra salwares av till mig, så de tog alla mina mått, frågade var jag köppt min rosa salwar & så pratade vi väder. Att det var fuktigt & varmt här i Bengaluru, och att det var plussgrader i Göteorg & att det är fel & vi kom fram till att det nog var på grund av den globala uppvärmingen. Mina salwar skall bli klara nästa söndag, hoppas de blir bra.
 
När jag kom tillbaka till otellet fick jag reda på att de skulle laga min toalett imorgon, det var någon re vad skänt!
 
Nu till dagens bilder.
 
 
 
 
Sagoslottet innan man går ner i garaget för att gå in i Shivatemplet..
 
Shiva!
 
Leela Palace
 
 
Mitt kaffepå Library bar & ite av interiören, nej jag har inte mer bilder, Det passar liksom inte att ta en massa bilder på ett sådant ställe...
 
Min fantatiskt goda syd-indiska thali! Den är lika god, som den ser ut!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: