domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Konsten att förlänga en hotellvistelse

Kategori: Allmänt

Idag är det republic day här i Indien, jag har inte märkt av det så mycket, då jag följer svenska tider & alla afärer är öppna som vanligt.
Idag har jag för första gången någonsin fått höra av en skräddare at tyget jag köppt för en salwar är förlitet att kunna göra en salwar åt mig av... Jag har funderat på detta ett tag nu. Jag har sytt upp rätt många salwar här i Indien & aldrig har en skräddare sagt att det är för lite tyg.. så, antingen var denna skräddaren väldigt mycket noggrannare än alla andra jag använt, eller så har alla andra som sält tyg till salwar till mig aft mer koll på storlekar än vad den som sålde tyget till mig denna gången har.. I vilket fall, det gör nu att jag behöver hitta annat salwar tyg, så att de kan sy upp en salwar eller fler till mig. 
 
Jag har även försökt förlänga mitt hotell i 2 dagar nu. 
Jag bestämde mig för att bara boka hotellet i 1 vecka när jag bokade det hemmifrån, om det skulle vara så att området är dåligt, eller om hotellet var dåligt. 
Då jag nu kommit fram till att hotellet är rätt bra & området helt ok, så bestämde jag mig för att stanna här hela vistelsen. Att förlänga var lättare sagt än gjort visade det sig. Jag frågade i receptionen & jo, det fanns rum, men jag skulle nog boka på internet, så jag gick in på hotellets hemsida, som jag gjorde när jag bokade från början, men då tyckte sidan att att jag skulle ha ett större rum & det är jag inte så intreserad av. Så, jag frågade receptionen igår kväll igen & jo, visst de kunde hjälpa mig, men nästa morgon.
Idag på morgonen gick jag ner igen för att fråga om jag kunde förlänga. Jo, men, det är bättre om du gör det online istället. Ok, upp till datorn, in på tripadvisor, hitta hotellet & in på booking. com. de kunde boka, men talade inte om vilken typ av rum jag kunde få. (För att förtydliga det här med rum på detta hotellet. De har 3 typer av rym här; Oak, som jag har, Mahogny & en eller 2 rum till som heter som träd. ) Och då jag vill ha Oak, som är det rummet jag bor i nu, så gick ju inte det så bra att boka via dem, så jag testar agoda istället, lite dyrare pris, men agoda har jag använt innan, jag väljer Oakrummet, kommer till priset & det är dyrare än vad de skrivit innan.. hmmm, ok det är skatter & lite annat sådant de lägger på, nej, det blir inte bra, så vi testar med cleartrip. Efter att ha laddat om cleartrip 4 gånge i olika webbläsare lyckas jag tillslut att boka rummet, får min voucher att rummet är bokat, betalning skall ske på hotellet, få ner till receptionen fär att säkerställa att de fått bokningen & att jag kan stanna i rummet ( om jag inte kan stanna i rummet kan jag lika gärna byta hotell..) & jo, 5 min efter att jag fått bokningen bekräftesd har även de bokningen, så nu stannar jag här.
 
Nu på kvällen regnar det lite & jag har hittat ett litet hål i väggen matställe som heter Puchkos där det alltid är fullt av folk som käkar, De serverar typisk indisk mat på plasttalrikar & de har inga stolar & lokalen man kan vara i, om det regnar, är liten, däremot så kan man, när det inte regnar då, gå ut & sitta på en avsats som går längst hela huset, som också inehar en mataffär & pizza hut.
Jag besällde en Pav Bhuji, som jag käkade där. Den var rikigt god, så där kommer jag nog äta fler gånger.
Nu när det regnar kom även det första strömavbrottet som jag sett sedan jag kom hit. Hotellet jag bor på har naturligtvs en egen liten ström genererande apparat, så hotellet hade el efter några minuter, men resten av området var helt mörkt rätt länge.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: