domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Köpcentran, små magiska butiker & en ny salwar

Kategori: Allmänt

Idag hade jag egentligen tänkt ta mig till ett av de två stora Kali templena som finns här i Calcutta, problemet var bara att jag inte hade någon lust med att tjafsa med präster om betalning & stå i milslånga köer som tripadvisor varnade för, så jag hoppade det & stannad ehär ute i East Kolkata township istället.
Då jag har lyckats göra sönder min micro usb-usb sladd & behöver en sådan för att kunan använda mitt batteri pack, så jag kan vara ute lite längre, så behövde jag en ny sådan sladd. Jag behövde även få tag på ett kort eller liknande 6 lämna fram tillsammans med bröllops presenterna imorgon.
Så, jag traskade upp till Akropolis igen med den fasta tron att det var öppet ( klockan var 11 när jag kom dit) & att de skulle ha både en pappers affär, alternativt att det skulle finnas papper & färgpennor i leksaksaffären jag sett där igår.
När jag kom fram var själva Akropolidsöppet, men inga affärer..... Dinosarierna var även de borta & istället möttes jag av vad jag tror var en byggnadsplats för att sätta upp någon PS4 monter av något slag. 
Då alla affärer var öppna gick jag upp till våningen med alla restauranger. På vägen dit började det spelas Free me av Uriah Heep i köpcentrats högtalarne! Vilken lycka! Jag tog en kaffe på mat våningen & den som hade makten över stereon fortsatte visa sin bra musiksmak genom att sätta på först en låt med Jethro Tull & sedan little lies med Fleetwood Mac.
Sedan öppnade alla affärer, musiken sänktes & det kom i stälelt ut något allmänt sval.
Men min morgon var räddad :)
Så, jag gick ner till leksaksaffären i tro att de skulle ha vanliga vita papper & kritor/färgpennor, men nej, det hade de inte. De hade spel i drivor, mjukdjur, dockor & nappar....
Så Jag gick in i ett varuhus som heter Super Shopper där det skulle finnas en leksamskavdelning, jag gick dit, tittade på legopriser (dyrare än hemma) men inga papper & inga kritor eller färgpennor. Däremot en vakt/anställd som följde varje steg jag tog...
Jag gick ut ur affären tomhänt & gick ner 2 våningar i köpcentrat & in i Super shopper igen, denna gången till damavdelnigen. ( Ja, jag förvandlas till sjopaholic med klädproblem när jag komemr hit....) Hittade en kjols som jag tyckte om & ett par örhängen. På smyckesvdelningen börjar nya vakter/personal förlja varje steg jag tar, jag är inte helt säker på om de följer mig för att försäkra sig att jag inte stjäl, eller om det är för att se till att ja får fantastisk service..... Antagligen det senare...
Jag ittade ett par örhängen jag tyckte om, skulle ta dem & min kjol till kassa för att betala, men se nej, det gick inte för sig. Jag fick istället en rosa lapp att ta med mig till kassan, betala & sedan komma tillbaka för att hämta mina örhängen...  Jag hade förstått det om vi pratade om dyra smycken, guld eller designer smycken, men det gör vi inte, vi pratar om örhängen för 25 sek (33 egentilgen, men det var rea..) Ok, jag har faktiskt ingen aning om 250 rs räknas som mycket elelr lite pengar för indier för ett par örhängen, så de kanske var lite exklusive, det var bara jag som inte fattade det...
Så, efter att ha finkammat Akropolis utan att hitta varken papper, färgpennor, kort eller sladd gick jag tillbaka till hotellet. Lite bekymrad började jag googla för att hitta något ställe med sladdar eller papper.. Tillslut frågade jag i receptionen, Akropolis svarade de, ok, vilken affår? Det kunde de inte svara på, så istället tipsade de mig om ett ställe rätt långt bort som hetter Gariaghat, ta en ricksha sa de... 
Jag vill egentligen ta en ricksha, samtidigt ska jag erkänna att jag är rädd att de skall köra mig till något helt annat ställe än jag vill, jag är dessutom jättearg att jag är rädd för det...
Så, i allfall, ingen rickshaw, buss borde gå dit & jo, det gör det enligt googlemaps...(åh andra sidan skulle det gått en spårvagn från BBD Bagh till Mother house enligt google maps & det gjorde det inte.....)
Så jag börjar gå mot busshållplatesn, spelandes lite pokemon. På vägen så finns ett sponsrat pokestop. Sponsrat av en affär som heter Jio. Jag tittar in & gissa vad de säljer? Jo, mobiler & sladdar! Vilken lycka, jag slipper åka till Gariaghat! Så, in & köpa en sladd, bad om kvitto & fick istället en stämpel på paketet att det var betalt...
Sedan var det dags att kolla om salwaren var klar. På väg dit så gick jag förbi en hål i väggen butik. De brukar ha typ allt, även sådant man inte väntar sig, så jag börjar titta mig omkring, frågar efter vita papper & jo, de har ett block, de har även färgpennor, vässare & en sax. Jippie! Ja kan göras ett kort till brudparet & behöver med andra ord inte leta ihjäl mig efter ett kort. 
Salwaren var inte klar, men jag lyckade förstå av damen som stod där att den nog skulle gara klar vid 16-tiden, så tillbaka till hotelelt för lite kort skapande.
Innan jag når hotelelt finns ett apotek & jag bestämmer mig för att köpa en Boro Plus, då jag fått 2 små sår/ bett på armen som vätskar sig, (Ja, jag har kliat sönder det) De ade inte Boro Plus, men de hade Boroline, som skall vara ungefär samma sak. Paketet kostade 32 rs. Jag lämnade fram 40, de frågade om 2 rs, men det hade jag inte, så jag fick tillbaka 10 rs & ordern, nästa gång betalar du 2 rs extra. Nu har jag 2 rs mynt, så imorgon tänkte jag gå förbi & lämna det till dem.
Efter ett tag ringer de från butiken & min salwar är klar.
Jag provar den, den är ok, men inte helt fantastisk... lite som en söndags fin salwar, lite strikt, lite fin, men inte bröllops fest fin.... Så, jag skickar bilder på mig i salwaren & bilder på mig i min nya kjol & beslutar tillsammans med Andreas att kjolen tillsammans med en sjal (jag inte köppt än..) är ett bättre alternativ, så nu kör vi på ethnochick stilen istället för inhemsk. Alla andra kvinnor kommer med största sannolikhet att ha sari på sig. Jag kan inte ta på mig en & se vettig ut, så jag hoppar gärna det...När jag testade hemma innan såg jag ut som en gammal indisk tant & ok för att jag kanske börjar komma upp i tantålder, men jag vill inte se ut som en sådan för det......
Imorgon ska jag försöka mig på att få tag i en uber för att ta mig in till Mother House ( det är väll kanske inte ok att ha varit i Calcutta utan att ha varit på moder Teresas ställe...Även om jag är kluven till hennes gärning...) & så skall jag försöka ta mig till en gata som säljer en massa böcker..
Imorgon är det även dags för bröllops mottagningen & på lördag bär det av till Bangalore.
 

Kommentarer

  • Lisbeth Domingo säger:

    Skulle varit kul se dig i kläderna så mycket fint som du handlat innan där blir jag lite förvånad kanske är de skillnad på Calkutta och där du var innan
    Kram

    Svar: det är en stor skillnad på kläderna från Calkutta mot där jag varit innan. Rajastan är färggrannare & mycket mer glitter.
    Sandra Domingo

    2017-01-20 | 10:29:00

Kommentera inlägget här: