domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Mat & att lokalisera vart man är med Pokémon Go

Kategori: Allmänt

Idag är det fredag & sista dagen i veckan!
Så, idag tänkte jag lämna in tvätt på morgonen. det gick sådär.  Det skulle komma en taxi & hämta mig idag kl 9:50 för att ta mig till jobbet, så på morgonen så packar jag ihop tvätten i godan ro & slappar lite allmänt. 9:14 ringer taxin & säger att han är här... jaha, då får jag ju änna snabba ig tänker jag & glömmer min tvättpåse...
Så, den fick jag lämnat in nu på kvällen istället.
Så idag kom jag till jobbet extra tidigt...
 
Till lunch idag så tänkte jag att en pasta sallad skulle passa. När jag tänker pasta sallad tänker jag någon typ av pasta, t.ex farfarelle, penne, eller skruvar typ. grönsaker, som sallad, tomat, gurka, paprika & sådana saker & att den är kall. Pasta salladen här var inte sådan... den var gjord med makaroner & så var den varm!! Den hade dock tomat, gurka, lök, koriander & kryddor & den var faktiskt god. Nåväl salladen serverades på en liten tallrik, typ desert storlek, vilket var helt ok det med, och så fick jag 2 plastskedar att äta den med.. 2 plastskedar... 1 hade jag förstått. Jag hade till och med förstått om jag inte fått nån alls, då rätt mångsa äter med högerhanden här (även jag till viss del, mer & mer om jag skall vara ärlig) men återigen varför 2 skedar!. Vad skall jag använda den andra till? Eller tänkte de att jag skulle dela den med någon?  Nåja pasta salladen var god i vilket fall.
 
Innan jag åkte hit & de första dagarna här varnade/frågsde alla mig hur jag upplevde den hemska bangalore trafiken. Jag svarade att jag inte lider så mycket av den, visst, det går inte så fort alltid & man kan fastna i trafikstockning, men det är inte så farligt, dessutom är det perfekt att sple pokémon Go när bilen inte kan köra i mer än 30-40 km/ h... När jag är här i området brukar jag spela pokémon & har hittat massa spännande nya pokémons, vilket gör det roligt att spela igen. Så idag på vägen hem från kontoret så spelade jag pokemon som vanligt & helt plötsligt kände jag igenom pokestoppen, jag kände dock inte igen området än, men pokestopen hade jag varit vid, så plötsligt viste jag precis vart jag var, även om jag var en bit ifrån där själva pokestopet var & mao en bit länge än vad jag varit när jag gått runt i området här.
 
På kvällen bestämde jag mig för att gå till Puchkos igen för middag. Idag när det inte regnade var det som vanligt massor av folk där. Jag tittade på menyn & bestämde mig för en sak de kallade Raj Kachori. nåon typ av gryt tänkte (katchori betyder liten gryta/liten skål på hindi). Så börjar de göra en maträtt & jag tänker, "hoppas inte den rä min, för jag vet inte hur man skall äta den..." Men jodå, det var min mat.
Men hur äter man en skål av tunt frasigt ätbart typ bröd, fyllt med en massa juka grönsaker, sedan mer eller mindre dränkt i sås på et vettigt sätt? med sked? med handen? jag testade båda & ingen var speciellt bra... Men den var helt fantastiskt god! sök, stark & en smak som jag i princip bara känt i indisk mat som jag tror att de kallar tangy eller tart, men om man övesrätter tangy, så ör det syrligt & det är inte denna smaken, den är mer besk, men inte det heller, gurkmeja har lite av den smaken. Nåjsa den var fantastiskt god i allfall.
 
Nu på kvällen har jag som vanligt låtit en idisk musik kanal gå på på tv & det slår mig hur snuskig man kan göra en video, trots att de är i princip helt påklädda & knappt rör varandra är det het uppenbart för mig vad de egentligen gör.. Jag är rätt säker på att videon & ången ingår i en Bollywood film & Censuren här är rätt hård, så man får inte visa speciellt mycket avklätt eller sex & det är inte så ofta jag ar sett enss några pussar i Bollywood filmer, trots att  det varit romantiska filemr & det är uppenbart vad de gör egentligen... Så, tänk vad begränsningar kan göra för kreativiteten! Jag säger inte att jag tycker censur är bra, men det är ändå intressant hur den begränsningen gör att filmskaparna här ändå kan göra det uppenbart för publiken att folk både hoppar i säng med varandra & hånglar hur mycket som helst utan att de egentligen rör varandra speciellt mycket & båda är helt påklädda....
 
Nej, nu skall jag sova, imorgon planerar jag en heldag inne i Bangalore, med bland annat ett beök på lal bagh för att se på blomster showen & lite fler ställen som jag set ut att jag skall till.
 
Dagens middag, Raj Katchori, fantastiskt god, men hur äter man den??? skalet är alltså krispigt, inte mjukt som man kanske skulle kunn tro. 
 
 
Detta är utsikten från min hotellbalkong, som vetter mot baksidan av hotellet. Ni ser de där blå preseningarna & skjuen som finns utspridda lite överallt? Det bor folk i de skjulen, hela familjer faktiskt. De lever sitt liv så jag kan följa allt de gör, när de diskar, lagar mat, äter, jobbar allt. Antagligen jobbar de på de byggena som pågår. Det huset ni ser rakt fram, det håller på att byggas till, så det skall bli lite längre åt baksidan till. Ni ser även en sak som ser ut som en stor inhägnad fyrkant, jag tror att det där är påbörjan till grunden på ett hus.. För mig är detta en rätt typisk bild från Indien. Ett hus som håller på att byggas, som antagligen innehåller rätt flashiga lägenheter & som har en vakt vid ingånen som välkomnar alla som kommer, antagligen trycker han fram hissen med, brevid ett eller flera provisoriska tält av presseningar eller skjul av plåt & överblivna telestenar där de mindre bemedlade bor. Indien är kontrasternas land. & billigt behöver inte betyda dåligt när det gäller mat & boende & jag är inte säker på att dyrt behöver betya bra när det gäller mat eller boende heller. Min mat idag, som var fantastiskt god kostade 60 rs, jag har ätit mycket sämre mat som kostat mycket mer här i Indien.... & ja, jag älskar allt med det!!
 

Kommentarer

  • Lisbeth%2520Domingo säger:

    Du fick två skedar till salladen men inga bestick till din middag? Hur åt du den till slut ? Med fingrarna eller

    Kram på dig

    Svar: Lite med fingrarna, lite med sked.. bestick används inte traditionellt här. Bestick får man om man är utlänning eller på en restaurang som är lite flashiga/finare/inte har traditionell indisk mat. Man kan alltid få en sked, om man ber om det. Detta stället har skedar i en skål på disken som man få ta.
    Sandra Domingo

    2017-01-27 | 19:04:10
  • Per Albin Hansson säger:

    Har di däringa indianera inte fattat nåe alls??? Flerbostadshus bör alltid målas i sossegrått eller allra helst avnjutas a' natural i omålad betong!

    Svar: fast jag tycker husen är finare när de har en massa färger, så det kanske är vi som missförstått någonting...
    Sandra Domingo

    2017-01-28 | 20:26:36

Kommentera inlägget här: