domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Shivalingam i massor!!

Kategori: Allmänt

Idag blev jag upphämtad tidigt av Murli & så åkte vi iväg till Kotilingeshwara tempel. På vägen stannade vi för att äta Idlis & Sambhar som hans fru hade tillagat. & det var helt fantastiskt!! Jag har provat Idlisar på olika restauranger & försökt att göra dem hemma, men aldig egentligen förstått mig på det, men eftetr dessa fantastiska små vita mjuka goda Idlisarna förstår jag grejen med dem!
Vi kom fram till templet & gick in.
en enorm yta med 900000 Shiva lingams!! 2 stycken jättestora.  Jag som nästan tyckt att jag överdrivit det hemma som har 4 - 5 stycken shiva lingas känner att jag ligger i lä & kan skaffa mig några till om jag ittar några jag tycker är fina!
Det fanns även en ny variant jag aldrig sett innan, en som hade 5 pipar ut.. Den var rätt fräck.
Ja har fått lära mig att Pipen på en Lingam skall stå mot norr, framför pipen skall Nandi stå & om Shiva lingamen är dekorerad med 3 streck skall dessa vara åt samma håll som pipen. Här i Karnataka & i söder fick ja lära mig, skall pipen vara åt norr, men Nandi skall stå till öster om linganen & om den är dekorerad så skall dessa vara åt öster.
Jag tycker att Shiva lInganen är den vackraste religiösa symbolen som finns. Den visar på ett för mig väldigt påtagligt vis att gudomen är både manlig & kvinlig & det tycker jag om.
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om Shiva, hans fru & barn, lingan & Nandi, men jag skall nog bespara er som läser denna bloggen det... 
 
Efter templet körde Murli mig tillbaka till hotellet & jag har sedan gått sunt i närområdet & fått reda på när jag kan använda poolen (7-10 på morgonen) Hittat gymmet, samt druckit min första chai sedan jag kom hit.
Imorgon skall jag åka till jobbet & försöka komma fram till om man kan gå till jobbet på en våg som finns enligt google maps, men som google maps inte föreslår att man kan gå... 
Om man kan gå där, tror jag att jag kan korta restiden till jobbet med typ 20 min & det hade inte vart så dumt tror jag..
 
Nu lite bilder på Shiva Lingams :)
 
Panchlingam (5 Lingam)
 
 
Ganesha & en annorlunda & fin Shiva lingam
 
Även hanuman fisk ha en staty här. (texten camera not allowed lästa jag först nu när jag flyttade över den till bloggen...)
 
Några av alla Shivlingas som fanns där
 
Nandi vaktar den stora Shivlingan
 
Den näst störsat Shiva Linganen som var där & den som jag tycker var finast av de stora
 
Den största Shiva linganen i världen, lite för fyrkantig för min smak... 
 
Här väljer man en höna, som sedan slaktas & avfjädras enligt kundens önskemål
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Potemkin säger:

    Är du säker på att inte den stora linguamen är en strandad Sovjetisk atomubåt?

    Svar: hahahaha, jag är gansa säker, då Bangalore ligger långt från vattnet.. Men, man kan ju aldrig vara helt säker på sådana saker ;)
    Sandra Domingo

    2017-01-22 | 16:29:18

Kommentera inlägget här: