domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

A hard days night

Kategori: Allmänt

Fredag 30/6
 
Väl hemma hos familjen Britto, i en stor villa bakom dubbla grindar, träffade jag mamma Fatima, bror Philipe, Kerstin och min egen mor. 
 
Efter kokosvatten och mat träffade jag även pappa Zoroastro och lite tjänstefolk. Därefter skulle Gustav, Frida, Inez och Kerstin åka och shoppa. Då jag inte var så sugen på att stanna hemma med alla portugisisktalare jag inte kände, åkte jag med. Dani körde oss och Gustav kom lite senare. Alla var väldigt oroliga för att vi skulle gå vilse i shoppingcentret, så vi fick både lapp och noggrann instruktion att fråga vakter och övrig personal om vägen till de shoppar vi ville besöka. Köpcentrat hette "Lojes Americano". 
 
Vi stod och pratade med en vakt vid ingången som bara tyckte att vi skulle vänta, tillsvi gav upp och tog rulltrappan ner. De andra gick och kissade medan jag lyckades orientera mig fram till butikerna. Sen kom Gustav och shoppade med oss. När vi var färdiga gick vi till supermarketen brevid, så att Kerstin kunde köpa vin och Frida vatten. 
 
När vi var färdiga ringde vi till Dani, som hunnit med en begravning och ett bvc-besök under tiden. Det tog naturligtvis sin lilla tid innan hon var där och när hon väl kom bestämde sig jag och Gustav för att stanna kvar. Det var nämligen så att jag hade lovat att hjälpa till att tömma Danis praktik på saker och lastbilschauffören skulle komma klockan sex, samma tid som vi skulle vara hemma, och då skulle inte jag hinna äta. 
 
Så jag och bror min slängde i oss varsin burgare och gick över bron till busshållplatsen där vi skulle möta Dani och lastbilen. 18 :10 ringde Dani och sa att de var 30 minuter sena, vilket vi tolkade som 45 minuter och visade sig vara en timme. Chauffören hade nämligen tagit på sig lite andra jobb under tiden. 
 
 Jag och "Gu" gick bort till en temporär servering vid vägen, köpte några iskalla öl ur en kylväska och satte oss på några plaststolar, snackade skit och hade det gött i lukterna av barbecue och avgaser. Det blev några öl till innan Dani kom och hämtade oss och det var dags att jobba. 
 
En kille som hette Andr'e kom och mötte upp och vi tre killar bar möbler medan Dani visade var skåpet skulle stå (eller, inte stå, eftersom vi flyttade ut det). 
Sista möbeln var svintung och hade dessutom en tv fastskruvad, så vi fick hjälp av chauffören att släpa den till hissen och ut till lastbilen. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur vi fick upp den på bilen, men det gick. Väl hemma fick vi hjälp av Pappa Zoroastros muskler och problemlösningsförmåga. 
 
När vi fått av möblerna och gick in hade Kerstin och Mamma Fatima fest med Abba på högsta volym och en massa vin. Vi satt med en stund och sedan var det gott att sova! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: