domingo.blogg.se

Vi är en familj som består av mig Sandra, min make Andreas och våra 2 söner Zacharias 11 år & Benjamin 9 år.

Bröllop!

Kategori: Allmänt

Fredag 7/7:
 
Så var det dagen D för Gustav och Dani. Vi grabbar fick bära möbler och sätta upp "tygtak" och flaggor. Dani var borta hela dagen, men Gustav kom på eftermiddagen och hade ett kamerateam efter sig, samtidigt som alla ropade efter honom och han skulle göra sig iordning.  Fantastiskt att han inte bröt ihop. 
 
Überbilarna kom på utsatt tid, men det blev någon förvirring, så de åkte aldrig. Vi satt i och väntade en lång stund, men till slut bar det av.
 
Bröllopet var klockan åtta, men eftersom Brasilianare är som de är stod det 19:19 på inbjudan. Nervöst innan, men allt gick bra. 
 
Först gick morsan och gustav in till en låt och sedan jag och brudens mor till en annan. Det satt en stråk/tangentorkester och spelade. Fantastisk akustik. Belysta blommor längs "the isle", vacker kyrka, mer vackra blommor. Sedan gick resten av "Pedringas" och "Madringas" in och satte sig på var sin sida. 
 
Sedan gick en ensam trumpetare spelande upp genom mittgången och därefter "daa daa dada" och bruden kom in, strålande vacker!
 
Padre Michael var en mysig präst och pratade lite på engelska till oss utlänningar.
 
Vigseln är väldokumenterad och nämns därför inte så mycket mer här. Jag och mamma, Fatima och Zoroastro fick skriva på som bröllopsvittnen, vilket det inte sagts något om på träningen. Inez var fantastisk.  Förutom brudparet hade hon större press och viktigare uppgifter än någon av oss andra. Hon gick in med en Maria-ikon och lämnade till Gustav. De fyra barnen (Isadora,Inez och Arthur)  skulle vandra in själva, men de andra behövde hålla någon vuxen i handen. Sedan var det Inez som fick gå uppför gången en gång till med en påse med ringarna i.
 
Efter vigseln stod jag och morsan jämte brudparet utanför och hälsade på, tackade, kramade och ibland kindpussade alla gäster. Vid den här tidpunkten orkade inte Inez längre utan alla känslor kom på en gång och hon var ledsen och ville åka hem.
 
Åka hem var dock inte så lätt eftersom det inte fanns någon über. Efter en lång tid lyckades Zoroastro få tag i en åt oss. Då fanns det inga fungerande bälten i baksätet.... Inez och frida fick sitta i Zoroastros bil och jag, Kerstin och Fatima åkte über.
 
Väl hemma la sig morsan i mitt rum och vilade tills det var dags för brudparet att komma. Fantastisk fest med små butlers som kom med mat och dryck på brickor så fort man behöcde det. Vi fick dj:n att spela lite svenska låtar från telefon: "Heja blåvitt" och "jag vill ha en zynth" med svensk allsång, och "Stad i ljus" med Gustav på lead. Dani hade pratat om att hon ville att Gustav skulle sjunga den och Gustav hade vägrat, så vi fick fixa det.
 
Redan efter två timmar troppade flera av brasilianarna av, men vi vikingar höll ut till klockan fem när partyt var slut. Brudparet var oxå kvar tills dess. Detta var en typ av fest jag bara sett på film och det finns massor mer att berätta, men just nu kommer jag bara på att vi gick och la oss och sov gott!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: